Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zalepit architekturu papírem? Zrekonstruovaný Jiřák rozvířil debatu o reklamě v metru

Foto: Prokop Vodrážka, Deník N
Foto: Prokop Vodrážka, Deník N

Praha začátkem listopadu slavnostně otevřela zrekonstruovanou stanici metra Jiřího z Poděbrad. Z té mimo jiné zmizely reklamy. Proměnu kladně hodnotí odborníci. Dopravní podnik reklamu v metru hájí jako důležitý zdroj příjmů. Získává za ni ročně méně než procento svého rozpočtu. Podle architektů by město nemělo veřejný prostor nabízet pro reklamu v takové míře jako nyní a už vůbec ne tak levně.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Stanice Jiřího z Poděbrad vznikla v roce 1980. Navrhla ji architektka Anna Hübschmanová, stěny jsou obložené populárními panely s čočkami od dalšího architekta Jaroslava Otruby.

„Politický režim za socialismu byl nastaven tak, že neexistuje vlastnictví jedince, nicméně veřejné stavby jsou vyvrcholením socialistické společnosti. Do veřejných prostor se investovaly výrazné finanční prostředky a také péče, ať už z hlediska architektury, materiálů, a uměleckých děl,“ vysvětluje dnešní architektka pražského metra Anna Švarc.

Podle ní jde o ukázku doby vzniku. Zdůrazňuje přitom právě hliníkové desky, systém osvětlení integrovaný do klenby stanice nebo pilíře, na jejichž obklad byl použit ušlechtilý

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější