Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jako literární kritik byl Doležal ztělesněním kata a opakem gentlemana. Jako politik a novinář pak boří jeden mýtus za druhým

Bohumil Doležal (1940). Foto: Stanislav Zbyněk

Seriál Česká inteligence: Existuje politika česká a existuje také politika jenom pražská. Ta druhá připisuje centru samozřejmé právo vztahovat svůj vlastní způsob myšlení na celou zemi. Ty nejvášnivější knihy o Havlíčkovi, Palackém, Masarykovi, Rádlovi, Kramářovi a dalších nebyly sepsány v Brně, Ostravě nebo Olomouci, ale vznikaly plus minus v Praze, městě s dostředivou představou, že co vzniklo v jeho hranicích, platí závazně pro všechny lidi i v hranicích někdejší Koruny České.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Bohumil Doležal (1940) se v Praze narodil a prožil tam život. Typem myšlení byl pokračovatelem této tradice. Proslul především jako komentátor sloupkař, tedy jako autor na pohled menších žánrů. Plodil je však v udivujícím množství, jímž posléze pokryl ideové spektrum připisované jen žánrům velkým. Své novinové komentáře navíc začal řadit do knih, jež, opět seřazeny za sebou, vytvořily obsahově invenční kroniku celé polistopadové doby.

Po stránce své autobiografie patřil k nejcudnějším českým autorům. Že zásadně neodkrýval skoro nic ze svého soukromí, nebylo plodem snahy něco tajit, ale výsledkem názoru, že při veřejné prezentaci jsou podstatné myšlenky, nic jiného.

Takže spíš od jiných než od něj bylo možné dozvědět se o něm i nejzákladnější věci: že na pražské filozofické fakultě vystudoval bohemistiku a germanistiku a později, v osmdesátých letech, se naučil ještě maďarsky, začal studovat Istvána Bibóa a probudil v sobě intenzivní zájem o československo-maďarské vztahy. Jen pravidelní čtenáři jeho textů se od něho dozvěděli, že je

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česká inteligence