Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Všichni sdílíme kolektivní vinu.“ Martin Scorsese se Zabijáky rozkvetlého měsíce nahlíží do temných dějin USA

Leonardo DiCaprio a Lily Gladstone ve filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce. Foto: Cinemart
Leonardo DiCaprio a Lily Gladstone ve filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce. Foto: Cinemart

Nový film Martina Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce čerpá z tradice amerického snu. Jeden z nejočekávanějších snímků roku namísto upřednostňování černé kroniky vzestupů a pádů megalomanských antihrdinů vypráví epizodu z dějin systematického násilí na původních obyvatelích severní Ameriky.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Řemeslně dokonalý, ač konzervativně natočený film Martina Scorseseho přichází ve chvíli, kdy je hlas původních obyvatel ve veřejné sféře více slyšet.

V minulých letech došlo k odhalení ostatků dětí původních obyvatel Kanady na půdě bývalých internátních škol. Ty byly kdysi zřízeny kvůli nucené asimilaci příslušníků Prvních národů.

Mnohem častěji je slyšet také o projevech sociálního vyloučení původních obyvatel USA ve vztahu ke snižující se kvalitě školství a upadající bytové politice v rezervacích. Nebo o případech násilné diskriminace, které lokální autority nejsou ochotné řešit.

Lidé jako zvířata

Staletím koloniálního útlaku původních obyvatel Ameriky se až do poloviny 20. století nedostalo patřičné revize ani ze strany kulturního, zejména filmového průmyslu.

Stereotypy o „krvežíznivých válečnících a násilných

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější