Deník N

Mezi idylou a lůzou. Jak umělci hledali venkov a našli odraz vlastních tužeb

Velikonoční bojovník od sochařky a performerky Anny Hulačové. Foto: Galerie hunt kastenr
Velikonoční bojovník od sochařky a performerky Anny Hulačové. Foto: Galerie hunt kastenr
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Končící výstava a důkladný katalog Jdi na venkov! představují lidovou kulturu jako projekční plátno obrozenců i vitální zdroj imaginace ještě nezakalené sofistikovaností vysokého umění.

Američané znají okřídlenou frázi „Jdi na západ, mladý muži!“ Odkazuje na někdejší manickou kolonizaci západu Ameriky, směr, kudy putovali přistěhovalci vylodivší se na východním pobřeží. Putování na západ bylo příslibem lepších časů a panensky nedotčené půdy. Ta věta bývá připisována ledaskomu, ale detailní pátrání ukázalo, že o jejím skutečném autorovi nevíme nic.

Ve výstavní síni Masné krámy v Plzni tento víkend končí pozoruhodná výstava nazvaná Jdi na venkov!, která svým názvem na zmíněné rčení odkazuje. Jedná se o výstavní složku velmi důkladného projektu, jenž zmapoval vliv venkovské kultury na výtvarné umění. Detailní rozpracování tématu s množstvím ukázek pak najdeme v souběžně vydaném katalogu Jdi na venkov! sestaveném Tomášem Winterem a Pavlou Machalíkovou.

Proč by měl někdo chodit na venkov? Venkovské prostředí nabývalo pro šlechtické či měšťanské vrstvy obyvatel svébytných rysů. V průběhu 19. století se již rodily generace lidí, kteří

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

V tomto okamžiku nejčtenější