Jak Fico uspěl i díky ovládnutí Facebooku. Zřejmě zlákal i část voličů krajní pravice

Lídr slovenské strany Republika, která vznikla oddělením od Kotlebovců-LSNS, Milan Uhrík nemá dar řeči, upozorňoval už před dvěma lety aktivista, který kotlebovce intenzivně sledoval. Ani výkony v televizních debatách mu zřejmě nepomohly. Kandidáti Republiky ale patřili na Slovensku celé měsíce mezi nejvlivnější politiky na sociálních sítích. Uhrík, Milan Mazurek, ale například i šiřitel Putinových projevů Tomáš Špaček se umisťovali na předních místech v počtu interakcí (lajků, sdílení a komentářů). Nakonec se proti nim obrátila kromě jiných věcí i jejich hlavní zbraň: Facebook.
Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
Předseda Směru už v prvním pololetí přeskočil v počtu interakcí na Facebooku Uhríka, který byl do té doby mezi slovenskými politiky na prvním místě. A obzvláště v posledních dnech se Ficovu týmu podařilo vyprodukovat několik virálních, antisystémově laděných videí, která mohla oslovit i více ne zcela pevně rozhodnutých voličů Republiky.
V těchto videích totiž Směr udeřil přesně na témata, ze kterých dlouhodobě těžila Republika: šlo například o vymezování se vůči Západu, pochopení pro Putinovo Rusko a apel na údajné národní zájmy Slovenska. Přelévání těchto voličů připustil ve svém povolebním vyjádření i Uhrík.
„Mnozí naši voliči se rozhodli volit na poslední chvíli Směr, neboť se báli vítězství progresivců,“ poznamenal lídr Republiky.
Ve výsledku se tím ale Fico zároveň připravil o potenciálního koaličního partnera, kterým mohl vyvíjet nátlak na zástupce Hlasu, SNS, možná i KDH: pokud se nespojíte se mnou, půjdu s Republikou.
Čím přesně Fico prorazil?
Nejčastějším společným motivem jeho posledních virálních videí byla