Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Unijní ministři schválili mírnější pravidla emisí. Vytvořili ale nové otazníky pro konec spalovacích motorů

Ilustrace: Petr Polák
Ilustrace: Petr Polák

Ministři Evropské unie schválili mírnější verzi nové emisní normy pro automobily Euro 7. Proti té původní se totiž postavila koalice evropských zemí, jejíž součástí byla i Česká republika. Výrobci aut před novou normou dlouho varovali, obávali se vysokých nákladů. Unijní státy nakonec volání průmyslu vyslyšely. Emisní norma se tak příliš nevzdaluje současné Euro 6, což má mimo jiné usnadnit přechod k elektromobilitě. Ten Evropu čeká již v roce 2035.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zmírnění normy označil za „velký úspěch českého vyjednávání v Evropské unii“. Člen vlády Petra Fialy patřil mezi hlavní propagátory úpravy Euro 7, která byla i jedním z hlavních českého předsednictví. Česko ale tehdy muselo zastávat pozici takzvaného „honest brokera“. Nemohlo prosazovat svoji pozici a debatu pouze usměrňovalo.

Již na jaře se

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější