Zloději v Plzni vykradli hereckou šatnu. Festival Divadlo uvedl také dvě disidentské aktovky od Václava Havla a Jiřího Dienstbiera

Jedenatřicátý ročník Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni přes smolné zahájení zdárně proběhl. Přivezl výrazné zahraniční inscenace i výpověď o směřování českého divadla prostřednictvím reprezentativního vzorku toho nejlepšího na tuzemských scénách.
Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
V programu českých divadel je patrné, že se soubory snaží o dramaturgické hledačství, že si vybírají nové nebo dosud neuváděné texty a aktuální témata.
V případě některých titulů uváděných v Plzni byla ale ke škodě přílišná rozvleklost. Jako by se tvůrci zdráhali opustit některé ze svých, jistě geniálních, myšlenek.
Za příklad svižných a objevných inscenací naopak lze považovat Džípy Martiny Schlegelové nebo Vykouření Jiřího Havelky.
Okradené Trójanky
Festival měla zahájit inscenace Euripidových Trójanek v režii slavného polského režiséra Jana Klaty.
Scéna pokrytá pískem, ze kterého čněla ohořelá torza válečníků, rozezlení řečtí bohové rozdupávající hrad z písku coby poraženou Tróju, královna Hekabé svázaná s trójskými ženami v jednom velkém smutečním rouchu nebo hlasitá metalová hudba – to vše bylo velmi působivé. Klasický text navíc promlouval se značnou naléhavostí a aktuálností.
Jenže po přestávce předstoupil před diváky ředitel festivalu Jan Burian a společně s režisérem oznámili, že v hereckých šatnách došlo ke krádeži a šokované herečky, kterým zmizely kromě peněz také