Co všechno společnosti zvedá tlak? Tenze dnešní doby prozkoumá letošní Fotograf Festival

Fluidita identity, umělá inteligence, naše virtuální já v kyberprostoru nebo vztah těla k obrazovce mobilu. Nejen na to se zaměří třináctý ročník Fotograf Festivalu věnovaný tenzi, kterou v naší mysli vytváří existence v digitálním světě. Pod názvem HYPERTNESION23 proběhnou výstavy, debaty s vystavujícími nebo třeba performance humanoidní bytosti na Karlově mostě.
Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
Digitální realita a všudypřítomné technologie vystavují naši pozornost nepřetržitému vizuálnímu tlaku. Snaží se nás přimět k reakci, emocionálním prožitkům a získat co nejvyšší míru naší pozornosti. Letošní ročník Fotograf Festivalu s příznačným názvem HYPERTENSION23 tento fenomén reflektuje ve třech samostatných výstavách. Festival odstartuje slavnostním zahájením 21. září v prostorách Veletržního paláce Národní galerie Praha, kde spolu s ním začne také stejnojmenná skupinová výstava.
„Žijeme v době transformace lidského těla v tekutou digitální hmotu ovlivňující všechny aspekty našeho života. Naše digitální entity brouzdají kyberprostorem a vytváří si vlastní enklávy, v nichž každé virtuální já nepřetržitě touží se dobře prezentovat. Stáváme se subjekty ztělesněných fantazií, ve kterých můžeme být někým úplně jiným – navždy, na nějakou dobu, nebo jen na jeden post,“ říká Monika Čejková, autorka konceptu celého letošního festivalu a kurátorka výstavy ve Veletržním paláci připravované v partnerství s Národní galerií Praha. Vedle Veletržního paláce proběhne Fotograf Festival také ve veřejném prostoru a v galerii Fotograf.

Mezi deseti vystavujícími nebude ve Veletržním paláci chybět například průkopnice v oblasti nových médií, americká umělkyně Lynn Hershman Leeson, svou realtimovou anime sérii zde vystaví Ian Cheng a zbrusu nové dílo osobně uvede Stef Van Looveren, zaměřující se na sochařské instalace spojené s performancí a fotografií. Fantazijní, snové světy potom na výstavě představí Sin Wai Kin skrze film A Dream of Wholeness in Parts (Sen o celistvosti v částech), za nějž byl*a v loňském roce nominován*a na prestižní Turnerovu cenu.

Festival se bude z výstavních sálů rozšiřovat i do veřejného prostoru, kde se na oknech Veletržního paláce a v podchodu metra B Můstek představí vizuální esej The Extreme Self: Age of You Shumona Basara, Douglase Couplanda a Hanse Ulricha Obrista. K vidění budou vybrané stránky jejich stejnojmenné knihy, jež pojednává o proměnách osobnosti v extrémní současnosti, tedy v důsledku působení digitálních technologií nebo třeba vlivem pandemie covid-19. Téma festivalu bude zpracováno také ve výstavě New Flesh on Old Bones, kterou ve Fotograf Gallery připravuje kurátorka Tina Poliačková. Od 28. září zde uvidíte tvorbu Justine Grillet a Thijse Jaegera, kteří v instalaci kombinující zvuk, obraz generovaný umělou inteligencí a keramiku. Vystavující se prostřednictvím této spolupráce dotýkají chápání mýtu v postdigitální společnosti.

Festival potrvá od zahájení 21. září (19:00) do 11. února, více k programu se dozvíte zde.
Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.