Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Mladým ukáže uprchlíky, starším segedín. Okamura platí facebookové příspěvky hlavně pro muže, ženy opomíjí

Předseda SPD Tomio Okamura na Facebooku ukazuje i obsah svého jídelníčku, v tomto případě segedínský guláš. Foto: Facebook Tomia Okamury
Předseda SPD Tomio Okamura na Facebooku ukazuje i obsah svého jídelníčku, v tomto případě segedínský guláš. Foto: Facebook Tomia Okamury

Zatímco na Ostravsko posílá Tomio Okamura placené facebookové příspěvky útočící na migranty, v Praze se lidem spíše zobrazují statusy, které se vymezují vůči Babišovi nebo představují lídra SPD.

Tomio Okamura, který se svou SPD usiluje o zisk prvního mandátu v Evropském parlamentu, se na Facebooku snaží oslovit zejména mladší muže, právě na ně totiž většinou cílí své placené příspěvky. Deník N analyzoval celkem 15 statusů, do nichž Okamura na své stránce investoval alespoň 100 korun. Díky této platbě se zobrazují většímu počtu uživatelů, jejichž věk a region si navíc inzerent může určit.

Šéf SPD v této fázi kampaně více než polovinu reklamy směřoval do čtyř velkých regionů – Prahy, Moravskoslezského, Jihomoravského a Ústeckého kraje.

Kraj Počet obyvatel v % Zobrazení u příspěvků v %
Středočeský 12,8 5,9
Praha 12,2 15,7
Moravskoslezský 11,7 14
Jihomoravský 11,1 11,6
Ústecký 7,9 9,6

Veřejně dostupná data na Facebooku také ukazují, že se Okamura zaměřuje na mužskou část populace, a to zejména na mladší ročníky. Drtivá většina příspěvků má oslovit muže do 35 let, v některých případech šéf SPD vyhledává téměř výhradně tuto část voličů.

„Je pochopitelné, že před evropskými volbami tyto reklamy probíhají. U SPD se hodně hraje o to, jestli se do Evropského parlamentu vůbec dostanou,“ říká pro Deník N sociolog Martin Buchtík z agentury STEM.

„Jsou nyní oslabeni vnitřními spory. Šance, že uspějí, není příliš velká. Evropské volby jsou pro české voliče nejméně důležité. Nižší účast mívá někdy jen druhé kolo senátních voleb, zejména pak doplňovacích. Lidé si často ani nevšimnou, že něco takového probíhá,“ popisuje.

Na mladíky s uprchlíky…

Zatímco hasiči ještě bojovali s plameny v katedrále Notre-Dame v Paříži, Okamura již požár proslulé památky využil pro útok na migranty z muslimských zemí. Na Facebooku napsal, že se „možná nikdy nedozvíme, zda za požárem stojí útok muslimů“. Nikdo přitom podobné podezření ani nevznesl.

Na tento příspěvek zaplatil i reklamu, která cílila na mladé muže na severní a jižní Moravě. Reklama se v jednaosmdesáti procentech případů zobrazila mužům mezi 18 a 34 lety, nejčastěji prvovoličům. Zajímavé také je, že ženy tvořily jen pět procent uživatelů, kterým se placený příspěvek zobrazil.

Foto: Facebook reklamy. Příspěvek Tomia Okamury o katedrále Notre-Dame.

další statusy týkající se tématu migrace Okamura zaměřoval nejčastěji na regiony – kromě severní a jižní Moravy především na Ústecký kraj. Kromě hořící katedrály se tak lidem v Moravskoslezském kraji zobrazovaly příspěvky o údajných výhrůžkách Okamurovi, přílivu migrantů nebo právu šaría. Naopak v Praze se lidem nejčastěji ukazovaly příspěvky o volebním lídrovi SPD Ivanu Davidovi či statusy, které se vymezují vůči konkurenci, zejména hnutí ANO.

Sociolog Buchtík míní, že je cílení na mladší voliče logické. „Je pochopitelné, že SPD musí cílit na své voliče a aktivizovat je. A to i tím, že mají facebookovou reklamu cílenou na lidi do 45 let. Žádná strana nebude obecně cílit přes Facebook na voliče v důchodovém věku,“ tvrdí sociolog.

„Lidé, kteří jsou k Evropské unii kriticky nastavení a které oslovuje SPD, chodí v evropských volbách méně volit. V populaci je asi 15 procent lidí, kteří jsou vysloveně proevropští. Mají rádi EU, část z nich chce hlubší integraci a euro. Přestože jich je jen 15 procent, u eurovoleb je jich víc, tvoří třeba až čtvrtinu hlasů. Protože chodí více volit,“ říká sociolog Buchtík.

„Pak tu máme asi 18 procent lidí, kteří jsou k EU výrazně kritičtí. Chápou ji tak, že pro ně nikdy nic neudělala, všechno kazí a dobrá je tak pro nějaké bohaté studenty, aby si mohli vycestovat na půl roku. Ti ale mají u voleb sílu asi jen 11 procent,“ dodává.

SPD se i podle dat agentury Median může více spoléhat na muže, mladší ročníky a také lidi z regionů. Agentura loni od června do listopadu sledovala, jaké voličské skupiny preferují konkrétní strany a hnutí. Podle volebního modelu SPD podporuje 10,6 procenta mužů, mezi ženami to bylo zhruba o čtyři procentní body méně.

Foto: Median

Mezi nejmladšími voliči by SPD podle Medianu získala zhruba 11 procent hlasů, zatímco mezi seniory měla podporu jen tři a půl procenta. Data za jednotlivé regiony pak ukazují, že Okamura má nejsilnější podporu v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji, které trpí různými strukturálními problémy. V nich by mohl Okamura pomýšlet až na 11 procent hlasů, v ostatních částech země je to výrazně méně. Cílení reklamy jde tudíž naproti možné poptávce voličů.

„Elektorát SPD má obecně nižší vzdělání, než jaký je průměr. Ovšem představa, že jsou to lidé bez vzdělání, neplatí. Lidé s nejnižším vzděláním příliš k volbám nechodí. Šance, že půjdou volit, je výrazně nižší než třeba u vysokoškoláků. V průměru se co do vzdělání neliší třeba od voličů ČSSD. Ti lidé jsou jiní povahově, ale nejsou jiní vzděláním,“ popisuje dál sociolog Buchtík.

… na starší s volebním lídrem a segedínem

Několik placených příspěvků Okamura zaměřuje na všechny věkové skupiny. Jde zpravidla o statusy, které představují volebního lídra SPD do Evropského parlamentu, vymezují se vůči premiéru Babišovi nebo popisují spuštění volebního webu. Poslední jmenovaný status navíc cílí na celou Českou republiku.

I u něj, stejně jako u všech ostatních, ovšem SPD míří na mužský elektorát.

Výjimečný je ovšem status, na němž je fotografie Okamury, jak si pochutnává na segedínském guláši. A nad obědem se šéf SPD zamýšlí nad dvojí kvalitou potravin. Tento status cílil i na starší voličské skupiny a také na ženy.

Foto: Facebook reklamy. Status se segedínským gulášem

Ve věkové kategorii nad 55 let se placený příspěvek ukazoval stejně mužům i ženám. Podle sociologa Buchtíka má focení s jídlem zlepšovat politikům image. „Muži se o zahraniční politiku i politiku obecně zajímají spíše než ženy,“ dodává.

Líbí se vám článek Deníku N? Pokud nechcete přijít o ty další, objednejte si do mailu některý z našich přehledů, které pravidelně posíláme. Vybrat si můžete na této stránce.

Internetový publicista Daniel Dočekal upozorňuje, že sponzorování Okamurových příspěvků nemá významný dopad. „V tomto konkrétním případu jde o připlácené příspěvky a popravdě řečeno je jich celkem málo. S počtem fanoušků, který mají, je docela bída, když osloví stovky a tisíce lidí,“ říká pro Deník N.

Navíc upozorňuje, že uživatelé v metropoli a v regionech k Facebooku přistupují jinak. „V Praze lidé sociální síť používají častěji. V regionech je naopak vyšší procento lidí, kteří Facebook používají méně často. Když Okamura připlácí příspěvky třeba jen na dva dny, mnoho lidí nezasáhne,“ dodává.

SPD v dubnu do připlácení předsedových příspěvků investovala pět až dvanáct tisíc korun, díky čemuž se tyto statusy zobrazily nanejvýš desítkám tisíc lidí. Jak ale dokládá volební účet SPD, hnutí společnosti Facebook platí mnohem víc. Sponzoruje tudíž příspěvky i na jiných stránkách než jen na té předsedově. Deník N se na sponzorované příspěvky ptal mluvčí SPD Barbory Zeťové, ta ale neodpověděla.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Volby do Evropského parlamentu

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější