Deník N

Mladým ukáže uprchlíky, starším segedín. Okamura platí facebookové příspěvky hlavně pro muže, ženy opomíjí

Předseda SPD jí segedínský guláš. Foto: Facebook Tomia Okamury
Předseda SPD jí segedínský guláš. Foto: Facebook Tomia Okamury

Zatímco na Ostravsko posílá Tomio Okamura placené facebookové příspěvky útočící na migranty, v Praze se lidem spíše zobrazují statusy, které se vymezují vůči Babišovi nebo představují lídra SPD.

Tomio Okamura, který se svou SPD usiluje o zisk prvního mandátu v Evropském parlamentu, se na Facebooku snaží oslovit zejména mladší muže, právě na ně totiž většinou cílí své placené příspěvky. Deník N analyzoval celkem 15 statusů, do nichž Okamura na své stránce investoval alespoň 100 korun. Díky této platbě se zobrazují většímu počtu uživatelů, jejichž věk a region si navíc inzerent může určit.

Šéf SPD v této fázi kampaně více než polovinu reklamy směřoval do čtyř velkých regionů – Prahy, Moravskoslezského, Jihomoravského a Ústeckého kraje.

Kraj Počet obyvatel v % Zobrazení u příspěvků v %
Středočeský 12,8 5,9
Praha 12,2 15,7
Moravskoslezský 11,7 14
Jihomoravský 11,1 11,6
Ústecký 7,9 9,6

Veřejně dostupná data na Facebooku také ukazují, že se Okamura zaměřuje na mužskou část populace, a to zejména na mladší ročníky. Drtivá většina příspěvků má oslovit muže do 35 let, v některých případech šéf SPD vyhledává téměř výhradně tuto část voličů.

„Je pochopitelné, že před evropskými volbami tyto reklamy probíhají. U SPD se hodně hraje o to, jestli se do Evropského parlamentu vůbec dostanou,“ říká pro Deník N sociolog Martin Buchtík z agentury STEM.

„Jsou nyní oslabeni vnitřními spory. Šance, že uspějí, není příliš velká. Evropské volby jsou pro české voliče nejméně důležité. Nižší účast mívá někdy jen druhé kolo senátních voleb, zejména pak doplňovacích. Lidé si často ani nevšimnou, že něco takového probíhá,“ popisuje.

Na mladíky s uprchlíky…

Zatímco hasiči ještě bojovali s plameny v katedrále Notre-Dame v Paříži, Okamura již požár proslulé památky využil pro útok na migranty z muslimských zemí. Na Facebooku napsal, že se „možná nikdy nedozvíme, zda za požárem stojí útok muslimů“. Nikdo přitom podobné podezření ani nevznesl.

Na tento příspěvek zaplatil i reklamu, která cílila na

Volby do Evropského parlamentu

V tomto okamžiku nejčtenější