Provládní média mají v Maďarsku skoro 80 procent trhu. Nikde v EU taková koncentrace není, říká autorka studie
Maďarská nevládní organizace Mérték Media Monitor analyzovala situaci na mediálním trhu v zemi poté, co velkou část soukromých médií loni v prosinci převzala nadace propojená se stranou Fidesz premiéra Viktora Orbána. Podle závěrů studie ovládají provládní média téměř osmdesát procent trhu.
Analýza maďarské nevládní instituce je prvním pokusem o přesné vyčíslení převahy Orbánových podporovatelů po zemětřesení, které se na maďarském mediálním trhu odehrálo loni v prosinci. Desítka soukromých vydavatelů tehdy „darovala“ svá média nedlouho předtím vzniklé nadaci s názvem Central European Press and Media Foundation.
Šlo o televizní stanice, rádia, noviny, časopisy i weby, které i před tímto krokem vesměs ovládali podnikatelé s vazbami na premiéra. Také nadace je od začátku personálně propojená s jeho vládní stranou Fidesz – v její správní radě například sedí někdejší Orbánův rodinný právník a dnes poslanec Fideszu István Bajkai.
Výsledky analýzy potvrdily, že maďarský premiér