Deník N

Provládní média mají v Maďarsku skoro 80 procent trhu. Nikde v EU taková koncentrace není, říká autorka studie

Maďarský premiér Viktor Orbán poskytuje vyjádření médiím. Ve většině z nich, alespoň těch maďarských, vyjde pozitivní článek nebo reportáž. Foto: ČTK/AP
Maďarský premiér Viktor Orbán poskytuje vyjádření médiím. Ve většině z nich, alespoň těch maďarských, vyjde pozitivní článek nebo reportáž. Foto: ČTK/AP
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Maďarská nevládní organizace Mérték Media Monitor analyzovala situaci na mediálním trhu v zemi poté, co velkou část soukromých médií loni v prosinci převzala nadace propojená se stranou Fidesz premiéra Viktora Orbána. Podle závěrů studie ovládají provládní média téměř osmdesát procent trhu.

Analýza maďarské nevládní instituce je prvním pokusem o přesné vyčíslení převahy Orbánových podporovatelů po zemětřesení, které se na maďarském mediálním trhu odehrálo loni v prosinci. Desítka soukromých vydavatelů tehdy „darovala“ svá média nedlouho předtím vzniklé nadaci s názvem Central European Press and Media Foundation.

Šlo o televizní stanice, rádia, noviny, časopisy i weby, které i před tímto krokem vesměs ovládali podnikatelé s vazbami na premiéra. Také nadace je od začátku personálně propojená s jeho vládní stranou Fidesz – v její správní radě například sedí někdejší Orbánův rodinný právník a dnes poslanec Fideszu István Bajkai.

Výsledky analýzy potvrdily, že maďarský premiér

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Viktor Orbán

V tomto okamžiku nejčtenější