Deník N

Uvnitř letadla by při bouřce mělo být bezpečněji než na vlastním zápraží

Létat v bouřce je dnes zcela normální. Foto: Megapixel
Létat v bouřce je dnes zcela normální. Foto: Megapixel
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Ročně se na světě strhne šestnáct milionů bouřek a v každý konkrétní okamžik jich probíhají zhruba dva tisíce. Zároveň každý rok odstartuje z letišť napříč planetou téměř čtyřicet milionů komerčních letů, a to ani nepočítáme lety vojenské, soukromé a výzkumné. Bylo by divné, kdyby se tyto dva fenomény nikdy nepotkaly.

A také že ano. Běžný civilní tryskáč, kterým létáme na dovolenou, bývá bleskem zasažen v průměru jedenkrát ročně. Nedávná tragická událost v Moskvě, kdy při požáru letadla po jeho přistání zahynulo 41 lidí, vyvolává několik otázek. Je vyšetřovací verze, která předpokládá zásah stroje bleskem, vůbec věrohodná? A co s letadlem blesk vlastně může udělat?

Bezpečnostní předpisy v letectví bývají psány krví. V případě ochrany letadel vůči následkům zásahu bleskem šlo o pasažéry letu PanAm 214 v Marylandu roku 1963. Tehdy se po zásahu bleskem vznítila směs vzduchu a palivových výparů v nádrži na levém křídle. Výsledný výbuch část křídla utrhl. Posádka nad poškozeným strojem ztratila kontrolu a Boeing 707 se zřítil. Zahynulo přitom sedmdesát tři pasažérů a osm členů posádky. V reakci na toto neštěstí

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější