Uvnitř letadla by při bouřce mělo být bezpečněji než na vlastním zápraží
Ročně se na světě strhne šestnáct milionů bouřek a v každý konkrétní okamžik jich probíhají zhruba dva tisíce. Zároveň každý rok odstartuje z letišť napříč planetou téměř čtyřicet milionů komerčních letů, a to ani nepočítáme lety vojenské, soukromé a výzkumné. Bylo by divné, kdyby se tyto dva fenomény nikdy nepotkaly.
A také že ano. Běžný civilní tryskáč, kterým létáme na dovolenou, bývá bleskem zasažen v průměru jedenkrát ročně. Nedávná tragická událost v Moskvě, kdy při požáru letadla po jeho přistání zahynulo 41 lidí, vyvolává několik otázek. Je vyšetřovací verze, která předpokládá zásah stroje bleskem, vůbec věrohodná? A co s letadlem blesk vlastně může udělat?
Bezpečnostní předpisy v letectví bývají psány krví. V případě ochrany letadel vůči následkům zásahu bleskem šlo o pasažéry letu PanAm 214 v Marylandu roku 1963. Tehdy se po zásahu bleskem vznítila směs vzduchu a palivových výparů v nádrži na levém křídle. Výsledný výbuch část křídla utrhl. Posádka nad poškozeným strojem ztratila kontrolu a Boeing 707 se zřítil. Zahynulo přitom sedmdesát tři pasažérů a osm členů posádky. V reakci na toto neštěstí
Dnes je Váš šťastný den!
Tento článek je normálně zamčený, ale vy si ho můžete prečíst zadarmo po ověření Vašeho emailu. Nemějte obavy, Váš email nikdy nepředáme jiné firmě.