Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Tři království posílají vzdušné vojsko na pomoc. Detailní přehled o F-16 pro Ukrajinu

F-16. Foto: Mike Mareen, Adobe Stock
F-16. Foto: Mike Mareen, Adobe Stock

O chystaných dodávkách bojových letounů F-16 bránící se Ukrajině se v posledních týdnech objevila řada dílčích informací. Deník N je sestavil do uceleného přehledu: od koho a kdy bude země letouny dostávat, co vše bude třeba zvládnout, aby se staly efektivní bojovou silou, a jak dobře si mohou vést ve střetu s ruskými stíhači.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Kdy je dostanou a kolik jich bude?

Pomoc darováním stíhaček F-16 Ukrajině přislíbily Nizozemsko, Norsko a Dánsko – tři evropská království, která přezbrojují na moderní americké bojové letouny F-35. Nizozemci a Norové v tom jsou napřed, Dánové první čtveřici F-35 převezmou na začátku října.

Prvních šest dánských F-16 by Ukrajina mohla získat kolem Nového roku, v dalším roce by šlo o osm strojů a zbylých pět později, celkově 19 kusů. Tempo tedy patrně souvisí i s přezbrojováním dánského letectva.

Nizozemsko má 42 strojů F-16 a podle vyjádření premiéra Marka Rutteho se jich pokusí dodat co nejvíce s tím, že dodávky také mají začít kolem Nového roku. Některé stroje ale budou potřeba na výcvik ukrajinských pilotů v evropských zemích.

Norský premiér Jonas Gahr Støre zase avizoval, že jeho země dodá ukrajinskému letectvu ne více než deset letadel.

V relativně blízké době by tedy ukrajinské letectvo mohlo od těchto tří zemí získat přes 45 F-16, a když to dobře vyjde, tak více než šedesát kusů.

Ten pravý typ? V souvislosti s Ukrajinou se mluví o různých typech stíhaček, které by se zemi hodily. Je pravda, že F-16 má vstup vzduchu do motoru tak nízko, že vyžaduje čisté ranveje. Těží ale z toho, že je to rozšířený, dostupný typ, má ve světě rozsáhlou infrastrukturu a i výcvikové kapacity mohou být dost velké pro potřebu Ukrajiny. Sami Ukrajinci pokládají jeho provozování za udržitelné, což je důležitý faktor.

Zasaďme nyní čísla do kontextu: podle databáze potvrzených ztrát přišla Ukrajina během války o 20 strojů MiG-29 a 12 letounů Su-27. Předválečný počet těchto letounů byl 51 migů (z toho osm cvičných) a 32 suchojů (šest cvičných). Reálné ztráty ale budou vyšší. Ukrajinské letectvo funguje i díky tomu, že celkem 27 letounů MiG-29 uvolnilo Polsko a Slovensko, ale tento pramen už prakticky vyschl.

Pokud jde o další bojové letouny, bombardéry Su-24 a bitevníky Su-25, těch by Ukrajině podle potvrzených ztrát (32 letadel obou typů) a odhadovaných počtů před únorem 2024 mělo zbývat jen posledních pár kusů. Letošní ukrajinské ztráty ve vzduchu jsou sice velmi malé v porovnání s loňskými, ale letadla zkrátka Ukrajině docházejí.

Změna kultury

Dodání letounů F-16 bude pro Ukrajinu zlomové v tom, že se v jejím letectvu zásadně změní

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Ruská válka na Ukrajině

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější