Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pět variant, jak skončil Prigožinův poslední let. V jedné z nich žije

Jevgenij Prigožin. Foto: ČTK
Jevgenij Prigožin. Foto: ČTK

Klíčový investigativec projektu Bellingcat Christo Grozev nedávno řekl, že Jevgenij Prigožin buď bude do šesti měsíců po smrti, nebo Rusko čeká další pokus o převrat. Zjevně měl pravdu – pokud můžeme důvěřovat zprávám, které z Ruska od včerejšího večera přicházejí. Zatím ale zůstává nejasné, zda a kdo žoldnéřskému šéfovi „do pekla“ pomohl.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Technická závada nebo chyba pilota

U žádné havárie letadla nelze z principu vyloučit chybu pilotáže nebo technickou závadu. Letadla mají pro účely případného vyšetřování palubní letové zapisovače – typicky jeden na komunikaci pilotů a druhý na data z palubních počítačů.

Kdyby Rusko záznamy zveřejnilo, mohlo by to do variant, co se mohlo stát, vnést světlo – anebo naopak zmatek, kdyby záznamy vzbudily dojem, že jde o falzifikáty.

Data projektu FlightRadar24 z posledních 33 minut letu ukazují, že pád stroje nastal krátce poté, co přestal stoupat a usadil se v letové hladině 28 000 stop (asi 8,5 kilometru).

FlightRadar24 ve svém textu ukazuje ještě další graf – s nadmořskou výškou v poslední půlminutě letu. Ten naznačuje, že letoun vertikálně manévroval předtím, než začal výšku rychle ztrácet. Lze si ale povšimnout, že časová osa není rovnoměrná. O důvodech manévrování se lze jen dohadovat.

Typ Embraer Legacy 600 každopádně má dobrou bezpečnostní historii – za dvacet let provozu evidoval pouze jeden incident a ten nebyl technické povahy, píše Reuters. Z veřejných zdrojů lze dohledat, že šlo o srážku s boeingem nad Brazílií.

Embraer Legacy 600

  • Luxusní byznysové letadlo pro nanejvýš 14 cestujících.
  • První vzlétlo v roce 2001.
  • S maximální vzletovou hmotností 22,5 tuny je pro srovnání zhruba třetinové až čtvrtinové oproti např. Boeingu 737.
  • Běžná cestovní rychlost dvoumotorového stroje je asi 830 kilometrů v hodině.
  • Brazilská firma vyrobila celkem 288 kusů.

Dodejme, že výrazně početnější rodina letadel Embraer ERJ 145, z níž typ Legacy 600 vychází, několik nehod eviduje, ale žádnou takto vážnou.

Sankce zavedené proti Rusku kvůli agresi vůči Ukrajině obecně ztěžují provoz letadel západních typů v Rusku. Zda a jak se to promítlo do stavu tohoto letadla, ale není známo. Společnost Embraer oznámila, že pro toto letadlo neposkytovala žádné služby od roku 2019.

Ruský sestřel – ze země

S ohledem na to, že Jevgenij Prigožin vedl proti špičkám režimu otevřenou vojenskou vzpouru, se do popředí dostala i úvaha, že někdejšího mocného žoldnéřského bosse nechal někdo na ruské straně zlikvidovat v rámci prosté pomsty za vzpouru, která oslabila Putinovu pozici.

Motivaci by mohl mít

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Jevgenij Prigožin

Ruská válka na Ukrajině

Rusko

Vladimir Putin

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější