Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Rok 1968 v hodinách dějepisu. Jak by se měly děti učit o pražském jaru a okupaci a kolik toho vědí

Okupace Prahy sovětskými vojsky. Foto: Jaromír Čejka
Okupace Prahy sovětskými vojsky. Foto: Jaromír Čejka

„Je potřeba v dětech pěstovat vztah k tomu, že 21. srpen 1968 je důležité datum,“ popsal v debatě Deníku N na pražském Výstavišti historik a učitel Jaroslav Pinkas. S kolegou Alešem Sedlmeierem se zamýšleli nad tím, jak by se v dnešní škole měly děti učit o pražském jaru a následné okupaci Československa. Diskuze se konala v pondělí v rámci akce NeverMore 68 k 55. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Školy zařazují výuku o osmašedesátém roce v dějepise většinou až do devátých ročníků, protože se historie téměř všude stále učí chronologicky. Existují samozřejmě výjimky, ale učební materiály se zatím rovněž drží tohoto ustáleného zvyku.

Podle Sedlmeiera už ale dávno neplatí často kritizovaná teze, že školy

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Historie

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější