Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Parkování je geniální nástroj na zničení měst. V Česku je to úspěšná brzda dostupnějšího bydlení

Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Analýza: Ministerstvo pro místní rozvoj ve své vyhlášce plánovalo zvýšit takzvaná parkovací minima. Tedy navýšit počet míst pro auta, která je třeba stavět u jednotlivých bytů, restaurací nebo třeba kostelů. Je to jedna z mnoha ukázek, jak v Česku občané, politici a úředníci přemýšlejí o městech. A proč dělají kroky, které mohou města zničit.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Parkování ovlivňuje veškerý váš život. S touto myšlenkou sepsal americký novinář Henry Grabar svou knihu Paved Paradise: How Parking Explains the World, tedy jak parkování dokáže vysvětlit celý svět. Knížka na několika minipříbězích ukazuje, jak si Američané kvůli parkování dokázali zničit svá města. A ukazuje i cestu, po níž k tomu došli.

Situace v Americe je v mnoha ohledech jiná než u nás. Nemáme tu šestnáctiproudé dálnice, vybouraná historická centra měst kvůli parkovacím domům ani nekončící prstence satelitů kolem měst. Alespoň zatím.

Návrhy jako ten od ministerstva pro místní rozvoj však právě k podobným městům směřují. K městům, kde se veřejný prostor i život lidí podřizuje automobilům a kde je automobil jediná smysluplná forma dopravy.

Návrh to byl špatný, což ostatně přiznalo ve finále i samotné ministerstvo. V praxi by znamenal, že se k bytům větším než 70 m2 musela nově stavět dvě parkovací stání namísto současného jednoho. Dříve to bylo u bytů větších než 100 m2.

Pokud by návrh prošel, vedl by ke zhoršení bytové krize a v dlouhodobém měřítku i ke zhoršení kvality života v zemi. Kromě jiného by znamenal, že by se v centru Prahy, Brna, Ostravy nebo Telče muselo

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Analýza

Doprava

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější