Hollywood spěje k novým časům. Vypáčí Barbie a Oppenheimer starší diváky z pohovek?

Dvouhlavá mašina Barbenheimer o víkendu v kinech překonala všechny myslitelné rekordy. A otevřela tím i pole pro otázky, jak moc úspěch nepředpokládaných letních hitů, které pokořily i digitálně omlazeného Indiana Jonese či Toma Cruise a jeho návrat Mission: Impossible, může proměnit nabídku kin. Nabídnou v budoucnu krom infantilní popcornové zábavy více filmů také dospělým divákům?
Čekalo se, že Barbie i Oppenheimer budou lámat divácké rekordy, ale oba filmy očekávání a předpovědi o tomto víkendu ještě překonaly.
Zatímco u Barbie Hollywood Reporter před víkendem předpovídal americké tržby v hodnotě kolem 100 milionů dolarů a u Oppenheimera kolem 50 milionů, oba filmy měly ještě o 50 procent víc.
Barbie v amerických kinech za víkend utržila 155 milionů dolarů a to jí vyneslo prvenství v žebříčku otevíracích víkendů tohoto roku. Film je také v hollywoodské historii novým rekordmanem mezi filmy režírovanými ženou: ještě žádný takový film v amerických kinech o prvním víkendu nevydělal tolik.
Zatímco na Barbie podle Hollywood Reporteru chodilo více ženské publikum (tvořilo 68 procent návštěvníků), Oppenheimera více vyhledávali muži (64 procent diváků).
Barbie a Oppenheimer v Česku
V Česku jsou výsledky obou filmů také impozantní, ač v letošním žebříčku otevíracích víkendů je tu Barbie až druhá za třetím návratem Strážci Galaxie: Volume 3, který letos o prvním víkendu vidělo 122 588 diváků.
Barbie o víkendu v českých kinech vidělo 117 tisíc diváků a utržila tu 21 milionů korun, Oppenheimera pak vidělo 88 tisíc diváků a utržil 17 milionů korun.
Rozdíl mezi filmy tu tak není tak zásadní jako na americkém trhu, což nejspíš může být zásluhou vyšších tržeb v IMAX, kam navíc za filmem putovala i řada zahraničních fanoušků (pražský IMAX je jediným kinem v Evropské unii, který Oppenheimera ve verzi 70 mm uváděl).
Za Barbie a Oppenheimerem skončily snímky Mission: Impossible, Indiana Jones a nástroj osudu a animák Mezi živly.
Barbie a Oppenheimer ve světě
Ač americká média logicky odvozují úspěšnost filmů zejména od domácích tržeb, oběma víkendovým trhákům se skvěle dařilo také celosvětově.
Barbie celosvětově utržila 337 milionů dolarů a stala se královnou víkendu mimo jiné v Mexiku, Brazílii, Austrálii či Velké Británii. I v Číně se jí vedlo lépe, než se očekávalo.
Oppenheimer celosvětově utržil 174 milionů dolarů. Z této částky 13,9 milionu dolarů tvořil zisk z kin IMAX.
Barbie za úspěch vděčí dojmu, jaký úspěšně vzbuzuje: že jde o nezávazný letní film s roztomilým růžovým vizuálem a příběhem oživlé ikonické panenky. Zároveň ale film uspokojuje mnohem širší diváckou skupinu, protože s očekáváními chytře pracuje a nevyhýbá se ani kritice současného uspořádání společnosti, ač vše balí do onoho cukrkandlového růžového obalu.
Film navíc vstoupil do kin po masivní marketingové kampani, která podle odhadů konkurenčních studií mohla stát tolik, kolik samotný film, tedy kolem 150 milionů dolarů.
V aktuálním textu pro Variety prezident marketingu společnosti Warner Bros. Josh Goldstine shrnuje marketingovou strategii Barbie, která začala odhalením