„Dobrou noc, Popelko.“ Avignonským festivalem otřásla inscenace s performerkou pod vlivem znásilňovací drogy

V jihofrancouzském Avignonu v úterý končí 77. ročník jednoho z největších divadelních festivalů na světě. Ospalé historické město se vprostřed červencových veder opět proměnilo v živou metropoli, v níž vás poletující plakáty i pouliční umělci atakují ze všech stran. Po celých 21 dní hostilo největší jména evropské režie a choreografie.
Ačkoli festivalový ročník neměl vymezené téma, bylo možné vysledovat určité tematické linie, které se napříč jeho dramaturgií prolínaly.
Vedle postkoloniální kritiky se opakovaně objevilo také téma násilí na ženách: v inscenacích Reading of Mothers, A Song for Wartime polské režisérky Marty Gornické či v Carte noire nommée désir režisérky, performerky a afro-aktivistky Rébeccy Chaillon.
Pod vlivem znásilňovací drogy
Nebo v inscenaci brazilské režisérky Caroliny Bianchi, která vyvolala na festivalu značný rozruch a nabídla jeden z nejintenzivnějších zážitků – ať už v pozitivním, nebo negativním slova smyslu.
Bianchi, působící aktuálně v Nizozemsku, hostovala na festivalu společně se svou divadelní skupinou Cara Cavalo poprvé. Její inscenace nese název podle hojně rozšířené brazilské rape-drug (znásilňovací drogy) zvané Boa Noite Cinderela (dobrou noc, Popelko).
Tu tvoří 10 miligramů sedativ přimíchaných do vodky s tonikem, jež uvedou ženu do bezvědomí, a tedy do stavu bezbranného vůči sexuálnímu útoku.
Režisérka sama drogu v úvodní části požije, a zatímco