Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Vnímám to jako faktické zaříznutí projektu.“ Ministerstvo hledá peníze na moderní výuku dějepisu

Do projektu Dějepis+ se zapojilo dvě stě osmnáct škol. Nyní hrozí jeho konec. Ilustrační foto: Adobe Stock
Do projektu Dějepis+ se zapojilo dvě stě osmnáct škol. Nyní hrozí jeho konec. Ilustrační foto: Adobe Stock

Projektu Dějepis+, který na více než 200 školách pilotuje nové metody výuky historie 20. století, hrozí konec. Ministerstvo školství zatím nerozhodlo o jeho pokračování a především financování, už v září se přitom měl rozjet další ročník.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Promění se výuka dějin dvacátého století s důrazem na nedemokratické režimy a společenský extremismus,“ stojí v programovém prohlášení vlády Petra Fialy (ODS). V tomto záměru měl pomoci i projekt Dějepis+, který propojoval komunity učitelů a nabízel jim inovativní formy výuky i programové materiály právě především pro výuku dějin 20. století.

„Hlavní přínos je v tom, že Dějepis+ systematicky podporoval učitele. Ne jednorázově, ale dlouhodobě. Učil je používat nové materiály, ale také vyhodnocovat výsledky žáků,“ popisuje historik a obsahový manažer projektu Jaroslav Pinkas.

„Učitelé si navzájem sdíleli zkušenosti z výuky. Zní to banálně, ale když má učitel zpětnou vazbu od jiného učitele s podobným zážitkem, spíš uvěří, že změna výuky z transmisivní (formou výkladu hotových poznatků, pozn. red.) v badatelskou je možná. Zní to jinak než od lektora v kurzu,“ dodává.

„Ten projekt je výjimečný v tom, že se učitelé učí navzájem v komunitách. Fungují tam koordinátoři, kteří mají pod sebou další síť učitelů, společně si dávají zpětnou vazbu, mohou společně i něco vytvářet. Letos se vytvářely adaptace zadávaných lekcí, upravovalo se to a potom jsme společně dělali vlastní lekci,“ doplňuje Pavel Žalský ze Základní školy Karla Klíče v Hostinném, který je v projektu zapojený.

Podle Pinkase ale nyní hrozí, že projekt skončí. Financování ve výši sedmdesáti milionů totiž pokrývalo jen školní roky 2021/2022 a 2022/2023. Do konce letošního prosince by se ještě měly vyhodnocovat výsledky, nový projekt ale

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější