Mladé filmy v kinech pohledem mladých recenzentů: proč vidět Aftersun a Falcon Lake a jak (ne)být cool

Falcon Lake a Aftersun jsou aktuálními miláčky (nejen) mladých filmových diváků, snímku Cool Girl! nelze zas upřít přímé zacílení na mladé publikum. Ve snímku Noc 12. alespoň vyšetřuje smrt mladé ženy mladý detektiv. A tak touto kolekcí květnových premiér o mládí případně startujeme spolupráci Deníku N se studenty filmových studií FF UK v rámci projektu Mladá kritika.
Aftersun: Jací vlastně jsme?
Režie Charlotte Wells, Velká Británie, USA 2022, premiéra 18. května
Recenzi napsala Adéla Semerádová
Skotská režisérka Charlotte Wells ve svém debutovém intimním dramatu Aftersun zpracovává křehkou dynamiku vztahu mezi otcem a dcerou. Ale nejen tu, pod povrchem lze ve všemožných náznacích nalézt mnohem víc.
Do české distribuce se snímek dostává rok po svém uvedení v Cannes a těší se popularitě napříč diváckým spektrem. V retrospektivně vyprávěném příběhu rekonstruuje Sophie (Frankie Corio a Celia Rowlson-Hall) obraz svého rozporuplného otce Caluma (Paul Mescal), čímž konfrontuje také sebe samu.
Děj se odehrává v polovině devadesátých let během dovolené v Turecku. Především kombinací suverénně ovládnuté filmové řeči a amatérského „domácího videa“ vzniká permanentní napětí mezi zobrazením daného okamžiku a jeho znovuoživením.
„Když ti bylo jedenáct, co sis myslel, že budeš dělat teď?“
Pro Aftersun je typické pnutí mezi autenticitou a rolí, mezi idylou a hořkostí. Wells spolu s kameramanem Gregory Okem tvoří zdánlivě nahodilou, přesto velmi přesvědčivou výpověď o