Plán na kvalitní signál ve vlacích se hroutí. Peníze z EU stačí jen na pokrytí dvou tratí

Příchod mobilních sítí páté generace měl zajistit mimo jiné lepší dostupnost signálu v oblastech, kde zatím chybí rychlý internet. Stát chtěl jejich budování zaplatit z unijních peněz. Teď je ale jasné, že ze svých plánů bude muset výrazně slevit.
Nedostatečné pokrytí mobilním signálem je jednou z dlouholetých bolestí českých železnic. Pomoci měly i peníze z takzvaného Národního plánu obnovy (NPO), souboru investic financovaných z evropských peněz, jež mají oživit ekonomiky unijních zemí po koronavirové pandemii. Česko sice stovky milionů z Bruselu bude moci použít, odhadovaná částka ale bude stačit jen na část projektů, které ministerstvo průmyslu a obchodu plánovalo.
Záměry přitom byly relativně ambiciózní. Za sedm set milionů korun chtělo ministerstvo průmyslu a obchodu mobilním signálem nechat pokrýt celkem 210 kilometrů železničních koridorů. Projekt cílil na nejvýznamnější páteřní trasy, tedy na tu z Prahy do Ostravy, Ústí nad Labem, Plzně a Českých Budějovic, dále bylo součástí plánu pokrytí trasy z České Třebové do Brna.
Nyní ale ministerstvo záměr přehodnocuje. Vyplývá to z aktualizací plánu obnovy, které má redakce k dispozici. Nejvýraznější změnou je