Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Cannes na vlastní oči: Zatímco na plátnech vítězilo zlo, na filmovém trhu se prodávalo o sto šest

Herečka Sandra Hüller a režisérka filmu Anatomie pádu Justine Triet na festivalu v Cannes. Foto: Scott Garfitt/Invision/AP
Herečka Sandra Hüller a režisérka filmu Anatomie pádu Justine Triet na festivalu v Cannes. Foto: Scott Garfitt/Invision/AP

Filmový festival v Cannes skončil o víkendu rozdáním cen. Titul vítězného francouzského filmu Anatomie pádu by se dal v metaforickém smyslu použít na mnoho dalších soutěžních snímků. Jeho režisérka je teprve třetí ženou oceněnou Zlatou palmou za 76 let existence festivalu.

Kdo sledoval podrobněji soutěžní filmy na filmovém festivalu v Cannes, viděl po vyhlášení výsledků mezinárodní poroty navíc ještě jednu velkou vítězku – je jí německá herečka Sandra Hüller.

To proto, že hrála hlavní roli ve filmu Anatomie pádu, oceněném hlavní cenou festivalu. A objevila se také ve filmu Zóna zájmu, oceněném druhou hlavní cenou Grand Prix.

Oba filmy jsou poměrně náročné na sledování, ale nejsou komplikované v tom smyslu, že by byly nepřístupné pro běžné publikum. Mají mnoho rovin a především – nutí diváky k diskuzím.

Anatomie pádu

Filmy v canneské hlavní soutěži se letos často věnovaly zániku nebo pádu různých postav, dějů či dějinných etap směřujících k destrukci, přičemž pak následoval vznik něčeho nového, přinejmenším v mysli diváka.

Vítězný francouzský film s v tomto smyslu symptomatickým názvem Anatomie pádu (Anatomie d’une chute) řeší primárně skutečně anatomii pádu – na bílém sněhu je nalezený mrtvý muž, který

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Filmový festival v Cannes

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější