Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Mírný pokrok v mezích zákona.“ Jak chce Praha zlidštit magistrálu a nezaseknout se v „ažbudeokruhismu“

Vize, jak by mohlo vypadat okolí hlavního nádraží. Zdroj: IPR
Vize, jak by mohlo vypadat okolí hlavního nádraží. Zdroj: IPR

Pražská rada začátkem týdne schválila trojici studií, které mají pomoci nastavit směr, jak by mohla vypadat Severojižní magistrála. Nejde o první snahu zlidštit tuto dopravní tepnu. Jak chce současné vedení metropole uspět?

Vize zklidnění magistrály se v Praze objevují dlouhodobě, pokaždé však narážejí na odpor části politiků. Postup bývá obvykle takový, že si město najme odborníky, aby našli řešení, jak vytvořit z okolí magistrály hezčí prostředí, které nebude zásadně narušovat centrum města, jako je tomu nyní.

Experti doporučí redukovat počet pruhů pro auta, vytvořit více přechodů pro pěší, upravit okolí, aby bylo příjemné i odjinud než zpoza volantu. Zjednodušeně řečeno začlenit magistrálu více do města.

Jenže politici pak návrhy odmítnou. Dobře to bylo vidět v roce 2016, kdy si město pod vedením primátorky Adriany Krnáčové najalo tým dánského architekta Jana Gehla.

„Jsem nadšena, že nám světově uznávaný architekt pomůže vyřešit tuhle jizvu na tváři Prahy, která teď město rozděluje,“ líčila Krnáčová. O dva roky později, když rada schválila první změny, se Krnáčová a její ANO tvrdě postavily proti.

Primátorka revokovala usnesení rady a plány na vytvoření nových přechodů zablokovalo i zastupitelstvo. „My jsme pro zlidštění magistrály, ale proti zacpání Prahy,“ říkal k tomu zastupitel ANO Patrik Nacher. Argumentem bylo, že žádné změny nejsou možné, dokud nebudou hotovy oba pražské okruhy.

Pro tento postup se vžil termín „ažbudeokruhismus“. Jde o silné přesvědčení, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější