Playstation, Xbox, nebo Nintendo? Dostupnější herní konzole mění herní návyky Čechů

Někdo má doma herní PC. Někdo PlayStation, jiný Xbox a další s sebou nosí Switch. Jakých hráčů je dnes v kdysi počítačovém Česku nejvíc a jak se do počtu konzolistů promítla covidová pandemie? A přijde u nás konec „technologického rasismu“?
Pojem „PC Master Race“ je v gamingové komunitě dobře známý. Odkazuje na domnělou nadřazenost těch hráčů, kteří upřednostňují počítač na úkor herních konzolí, a jde pochopitelně spíše o humorné popíchnutí než o reálné kastování gamerů.
PC elita si oproti konzolistům má užívat vyššího výkonu hardwaru, který lze libovolně upgradovat bez několikaletého čekání na novou generaci herního zařízení. Počítačoví hráči též třeba těží z přesnějšího ovládání ve střílečkách.
Navzdory tomuto „technologickému rasismu“ PC ve srovnání s konzolemi (nebo hraním na smartphonu, jež ale představuje specifickou a limitovanou formu gamingu) nevykazuje žádnou velkou dominanci. Naopak – v evropských i amerických statistikách se více hráčů hlásí ke konzolím, převážně konzolové je také Japonsko.
Česká láska k PC
Spíše počítačové jsou hlavně východoevropské země. Rovněž Česko je historicky PC baštou a intuitivně se nabízí odpověď, že jí určitě bude stále. Vždyť ani slovní spojení „počítačové hry“ ne a ne ustoupit inkluzivnějším „videohrám“, jak to známe v angličtině či francouzštině.
Češi odjakživa hráli na počítačích a četli si o hrách v „PC Master Race“ časopisech jako SCORE či Level, zatímco oficiální magazíny konzolí PlayStation nebo Xbox na českém trhu nevydržely.
Když se ovšem podíváme na celosvětové prodeje nejnovějších konzolí – PlayStationu 5 se zatím prodalo přes 38 milionů kusů, Xboxu Series X/S odhadem kolem