Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pravidla parkování jsou dobrovolná, přiznává Praha. Bez pomoci vlády problém nevyřeší

Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Analýza: Pražští politici vnímají porušování pravidel parkování ve městě jako zásadní problém. Cestu k řešení vidí ve změně zákona, která by vedla ke snížení počtu správních řízení a lepší vymahatelnosti přestupků. Vedení města má i další dílčí řešení, bez reformy se však bude jednat pouze o „lepení děr“.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Deník N zmapoval, jak Praha prohrává souboj s neukázněnými řidiči. V hlavním městě existuje systém, který neumí efektivně trestat lidi cíleně porušující pravidla parkování. V některých ulicích v centru města neplatí za parkování téměř polovina řidičů, městští strážníci pak ročně řeší více než sto tisíc případů parkování na chodníku.

Problémem je špatná vymahatelnost pokut. Čtyřicet procent výzev k úhradě řidiči nezaplatí, a úřad je tak musí řešit ve složitějším správním řízení. Jenže v tom se pokuty jednak spojují, jednak se kvůli časové náročnosti zdaleka všechny nepodaří vyřešit. A pro mnoho řidičů je tak výhodné pravidla porušovat – vyjde je to levněji než za parkování platit.

Jako zásadní problém to vnímají také pražští politici. „Špatné parkování a nedostatečná vymahatelnost pokut jsou v Praze velkým problémem,“ říká primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) dokonce přiznává, že systém nyní funguje pouze na dobrovolnosti.

„Stávající právo je skutečně postavené na principu dobrovolnosti dodržování předpisů, jinak to nejde nazvat,“ shrnuje Hřib. Problém vidí především na straně zákona – ten podle něj umožňuje špatně parkujícím řidičům beztrestně komplikovat vymáhání pokuty.

„V momentě, kdy za vámi přijde policista a tahá bloček, máte možnost odmítnout blokové řízení. Máte možnost nezaplatit pokutu, která vám dorazí z ‚parkovacích autíček‘ od městské části. Můžeme se sice bavit o zlepšení fungování a vyšším počtu lidí, ale to ve skutečnosti vůbec není smysluplná cesta,“ dodává k tomu Hřib.

Složité vymáhání

Stejně to vidí také ředitel pražských městských strážníků Eduard Šuster. I ze zkušenosti pražských strážníků vyplývá, že cesta, jak se vyhnout pokutě, nebo její vymožení alespoň výrazně komplikovat, je vlastně hrozně jednoduchá.

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Analýza

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější