Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pokuty za kampaň: Spolu zatajilo „Dojnici“ a přešvihlo limit, Schillerová 535krát nepodepsala fotografy

Alena Schillerová odměňovala své fotografy nadstandardně, zjistil audit ministerstva financí. Foto: archiv Aleny Schillerové
Alena Schillerová odměňovala své fotografy nadstandardně, zjistil audit ministerstva financí. Foto: archiv Aleny Schillerové

Bezmála tři desítky případů porušení zákona v kampani před sněmovními volbami zjistil Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Nejvyšší pokutu obdrželo hnutí ANO, které neuvádělo zadavatele a zpracovatele příspěvků na sociální síti či nechalo hradit výdaje na kampaň ministerstvo financí pod vedením Aleny Schillerové. Vítězná koalice Spolu podle úřadu na volby vynaložila víc, než je 90milionový limit. Kriticky se úřad vyjádřil také k senátní a prezidentské kampani.

Úřad loni, jak uvádí ve své výroční zprávě, zahájil celkem 103 správních řízení a udělil pokuty ve výši 1,6 milionu korun. Politická uskupení neuváděla do volebních výdajů veškeré náklady na kampaň. Kromě toho také v některých případech neposkytovala součinnost.

Při zkoumání financování voleb do Poslanecké sněmovny shledal kontrolní orgán porušení volebního zákona nebo zákona o sdružování v celkem 27 případech. Svoje výtky sdělil také k senátním a prezidentským volbám, u nichž je však zpráva zatím pouze průběžná.

Deník N se blíže podíval na to, jaké námitky měl orgán k hospodaření politických stran a hnutí a za co jim udělil pokuty.

Spolu překročilo limit

Vícero přestupků odhalil protokol v případě stran koalice Spolu. Uskupení, které ve sněmovních volbách zvítězilo, si nezapočítalo do kampaně výdaje v řádu stovek tisíců korun. To představuje pro koalici problém – oficiálně totiž uváděla, že na volby vynaložila 89,8 milionů korun, přičemž limit na kampaň je stanovený na 90 milionů. Úřad tak došel k závěru, že koalice „prokazatelně překročila limit výdajů volební kampaně.“

Nejvyšší z nezapsaných nákladů je takzvaný Leták poslance. Tento tisk Spolu distribuovalo v kampani ve dvou mutacích a propagovalo na něm šéfa ODS Petra Fialu. Trojkoalice si do volebního vyúčtování nezapočítala bezmála 800 tisíc korun.

Další desetitisíce korun, které ODS nezapočítala do kampaně, pak souvisely se zaplacením reklamních ploch, propagací některých volebních akcí či kandidáta ve Středočeském kraji Jana Skopečka. Přes 60 tisíc korun podle úřadu měli občanští demokraté započítat za „anonymní podporu pomocí sociálních sítí“.

Tím má úřad na mysli aktivity Ivana Pištory, člena ODS v Chrudimi. Ten je vlastníkem twitterového účtu Dojnice, který má přes 40 tisíc sledujících. Úřad došel při svém zkoumání k závěru, že Pištora vedl prokazatelně negativní kampaň, nejčastěji proti Andrejovi Babišovi, přičemž minimálně částečně byla správa jeho twitterového účtu

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Sněmovní volby

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější