Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Měla bys jít na květinářku, radili Romce v praktické škole. Dnes studuje vysokou a setkala se s prezidentem

Studentka Vanesa Harvanová. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Studentka Vanesa Harvanová. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Když v polovině dubna přijal prezident Petr Pavel skupinu romských studentů, byla mezi nimi i Vanesa Harvanová. Příběh devatenáctileté vysokoškolačky ukazuje, že i se špatně rozdanými kartami se dá hrát úspěšná partie.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Má dyslexii a dysgrafii, tak půjde do praktické školy, řekli před lety ve školce rodičům Vanesy Harvanové. „Neuměla jsem říct pár písmenek a asi do šesti let jsem mumlala,“ popisuje studentka.

Logopedie, na kterou už ve školce docházela, jí dost pomohla. Přesto pak na doporučení mateřské školy nastoupila do základní školy v pražských Čimicích určené pro děti s řečovými vadami a lehkým mentálním postižením.

Škola jí na prvním stupni vyhovovala. Učitelé jí pomohli s jejími nedostatky, na učivo byl dostatek času, aby všichni všechno pochopili. Ve třídě bylo jen kolem deseti dětí. „Nezažila jsem normální základní školu, takže mi to přišlo normální,“ líčí Vanesa.

Na druhý stupeň už ale nechtěla. „Ten už byl totiž hlavně pro děti s horšími poruchami. Tam jsem si říkala, že určitě nechci, ale

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Romové

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější