Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Tlak na uprchlíky je šílený. Jsou oslovováni číslem, z azylového řízení se vytratila lidskost, popisuje režisérka

Anna Klimešová. Foto: Adam Joura
Anna Klimešová. Foto: Adam Joura

„Není to byrokracie, ale bezmoc,“ říká režisérka Anna Klimešová o azylovém řízení. Rok sledovala příběh člověka, který o něj žádal. Výsledkem je inscenace Pozdravuju a líbám vás všecki. Novinka Divadla Husa na provázku vypráví o křehkém vztahu česko-kurdského páru. Chtějí být spolu, láska za časů azylového řízení ale čelí neustálým zkouškám – nejistotě, strachu i předsudkům.

Anna Klimešová je absolventkou Katedry alternativního a loutkového divadla na DAMU, jednou ze zakládajících členek skupiny osmi lidí, iniciátorkou kulturní komunitní platformy Horní Maršov – Otevřené muzeum v rodných Krkonoších a citlivou režisérkou autorských inscenací.

Hra Pozdravuju a líbám vás všecki měla premiéru v únoru v brněnském divadle Husa na provázku. Nejbližší repríza bude na domovské scéně 25. dubna a 9. května. Tento týden Klimešovou čeká také premiéra její režie inscenace O Pavlovi v pražském Divadle Na zábradlí.

Co se v rozhovoru dočtete

  • Co ji na azylovém řízení překvapilo.
  • Jak Kurdové vyjadřují složité emoce.
  • Proč občas ještě týden před premiérou nemá hotový scénář.
  • Co říkal na její představení pár, který byl poprvé v životě v divadle.
  • Proč může divadlo sdělit víc než noviny.
  • A proč nepracuje se scénáři.

Téma migrace je v současnosti všudypřítomné. Jak jste vybírala, na co se zaměříte?

Šlo nám o téma empatie – jak můžu prožívat příběh, který je silný, ale mě se netýká. Původně jsme chtěli zpracovávat takzvané amerikánské příběhy – o rodinách z Moravy, Valašska a Slovenska, které na konci devatenáctého století odjely do Ameriky.

Výsledná inscenace ale vypráví o něčem jiném…

Jak to u tvorby bývá, začala se vynořovat další témata. Začala válka na Ukrajině, kdy k nám přicházely obrovské vlny uprchlíků. Hrozná byla situace na běloruských hranicích. Potom jsme se setkali s člověkem, který žádá o azyl dnes. Vzhledem k aktuálnímu dění nám dávalo smysl pracovat se současným příběhem.

Pak už jste tedy měla jasno, jakou zprávu chcete předat?

Bylo pro mě důležité poznat celý proces azylového řízení. Nešlo o zachycení mechanismu toho byrokratického nebo právního systému, chtěli jsme především zprostředkovat pocity, kterými uprchlík prochází.

O migraci se dozvídáme z novinových titulků, které mohou někdy působit povrchně. Snaží se často zachytit větší proud lidí nebo dát problematice obecnější rámec. Naše hra se ale týká konkrétního člověka a jeho emocí.

O koho jde?

Jmenuje se Xelil Ibrahim Yildiz, říkáme mu Kali. Je to Kurd, původem z Turecka. A do Evropy přijel z několika důvodů:

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Migrace a uprchlíci

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější