Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nevidíte při cvičení pokrok? Zapomeňte na váhu, raději si udělejte jednoduchý test

Postavit se na váhu má své opodstatnění, ale ani zdaleka to neřekne všechno o našem zdraví a naší kondici. Foto: Tomáš Benedikovič
Postavit se na váhu má své opodstatnění, ale ani zdaleka to neřekne všechno o našem zdraví a naší kondici. Foto: Tomáš Benedikovič

Pokud chcete zhubnout a vyhnout se zdravotnímu riziku, je důležité vědět, v jaké intenzitě trénovat. „Pro slabě trénované může být pulz 150 vysoká intenzita, pro velmi dobře trénovaného cyklistu to bude znamenat optimální intenzitu šlapání pro maximum využití tuků,“ vysvětluje sportovní vědec Milan Sedliak.

Společnost v nás odmalička buduje představu, že zdravý člověk by měl mít adekvátní hmotnost. I váš lékař si při preventivní prohlídce poznamenává, kolik vážíte.

Postavit se na váhu má své opodstatnění, ale ani zdaleka to neřekne všechno o našem zdraví a naší kondici. Stačí, když začnete cvičit, a tělo zareaguje tak, že kromě redukce tuku poroste i svalová hmota.

V takovém případě váha velký rozdíl neukáže.

„Kondice je z pohledu kardiovaskulárního a metabolického zdraví, ale také celkového rizika chorobnosti a úmrtnosti důležitější než naše hmotnost,“ říká pro New York Times Lee Stoner, sportovní vědec z americké University of North Carolina v Chapel Hill.

Je za tím jednoduchá logika: svaly mají větší hustotu než tuk, takže trávíme-li hodně času zvedáním váhy v posilovně, hmotnost se nemusí změnit, náš obvod pasu ale ano.

Starší výzkum také naznačuje, že stavba těla nemusí nutně odpovídat vašemu zdravotnímu stavu.

Právě proto existují testy – od jednoduchých až po složité –, které můžete využít při posouzení svého zdraví, kondice, a ještě k tomu efektivněji zhubnete.

Nepotřebujete chytré hodinky ani speciální sportovní laboratoře, abyste viděli svůj pokrok. A nezáleží, jestli jste vrcholový běžec, rekreační cyklista nebo začátečník, který s pohybem teprve začíná.

Výsledky prozradí, na čem opravdu jste, a stanou se pro vás návodem, jak žít lépe a déle díky vědě.

Stavba těla nemusí nutně odpovídat vašemu zdravotnímu stavu. Foto: Peter Kováč, Denník N

VO2 max jako indikátor zdraví

Pokud chcete přesnější výsledky, stav své kondice nejlépe posoudíte změřením VO2 max, což je maximální rychlost přenosu kyslíku do svalů a následně jeho použití při přeměně „paliva“ na energii.

Kromě sofistikovaných (a nákladných) metod existuje také jednoduchý test, na který potřebujete pouze rovnou plochu a hodinky. Změřte si, jak dlouho vám trvá

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Hubnutí

Sport, Věda

V tomto okamžiku nejčtenější