Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Depeche Mode: Proč se králové elektropopu stali v socialistickém bloku fetišem

Depeche Mode v roce 1983. Foto: Sire Records / Public domain
Depeche Mode v roce 1983. Foto: Sire Records / Public domain

Jak se ze skupiny Depeche Mode, zpívající o nerovnosti, chudobě a vykořisťování na Západě, která by bez problémů prošla cenzurou, stal v socialistických zemích underground? Depeche Mode dodnes těží z toho, že se ve správný čas ocitli ve správné studené válce.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Stál uprostřed velkého autobusu Ikarus, takže ho mohl každý vidět. Jeho nezvykle černé oblečení vzbudilo zájem některých cestujících. Pozici v ohybu vozu jako na pomyslném pódiu však zvýraznilo ještě něco jiného. Pod paží držel desku.

Mohl ji zabalit do novin nebo ukrýt v tašce. Ale ne. Obal vinylu ostentativně trčel zpod paže tak, aby se dal rozeznat název skupiny. Z nosiče sálala novost, vždyť vyšel jen před pár týdny.

Byl rok 1986 a autobus hučel ulicemi socialistického města, ve kterém se z vysoké pece lilo železo. Bylo to prostředí, které by se hodilo do videoklipu skupiny, využívající ve své hudbě metalických zvuků. O této zemi, městě ani o chlapci, který si nesl jejich nahrávku jako svatou relikvii, ale členové kapely nic netušili.

Já jsem na cestujícího hleděl s rostoucí nervozitou a zuřivě jsem uvažoval, jak ho oslovit. Zdálo se mi, že ho obklopuje světélkující aura.

Aktivní publikum

Model pro tento typ slávy a byznysu byl stanoven jasně. Na začátku musí být dobrý mix chytlavé hudební produkce, sex-appealu a pěstované image. Hlavním produktem je kvalitně nahraný nosič, který se musí dostat do všech rádií, a prodeje je třeba podpořit navazujícím koncertním turné.

V popkultuře až do přelomu tisíciletí platilo, že rostoucí počet prodaných nosičů znamená větší slávu a větší popularita znamená více prodaných nosičů. Role posluchače byla v tomto případě jednoduchá: nechat se pasivně obšťastnit oblíbenou hudbou a utratit přitom co nejvíce peněz.

A pak zde byly abnormality typu Depeche Mode.

Ne že by u skupiny z britského Basildonu vůbec nešlo o 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Hudba

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější