Deník N

„Urááá, za Stalina.“ Do Česka opět přijíždí gang ruských motorkářů

Noční vlci vyrazili v čele se svým šéfem Alexandrem Zaldostanovem na oslavy výročí ruské okupace Krymu. Foto: ČTK/LEHTIKUVA, Jussi Nukari
Noční vlci vyrazili v čele se svým šéfem Alexandrem Zaldostanovem na oslavy výročí ruské okupace Krymu. Foto: ČTK/LEHTIKUVA, Jussi Nukari
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Analýza Jana Urbana: Na začátku května má přes Bělorusko, Polsko, Slovensko a Českou republiku znovu projet skupina ruských ultranacionalistů z motorkářského „klubu“ Noční vlci. Už pátým rokem opakovaná „cesta vítězství“, zakončovaná pravidelně u památníku sovětských vojáků v Berlíně, je prý organizována pouze „vlasteneckými dobrovolníky“ a nemá údajně jiný cíl než připomenout hrdinství statisíců rudoarmějců padlých v boji s hitlerovským fašismem.

Ve skutečnosti vůbec nejde o nadšenecký výlet pupkatých tatíků středních let v ocvočkovaných kožených mundúrech, ale o ruskou vládou bohatě placenou propagandistickou operaci, která má úmyslně vyvolávat kontroverze, respektive mapovat politické a společenské reakce v jednotlivých zemích. Oblíbeným spouštěčem takových kontroverzí je mávání sovětskými vlajkami se srpem a kladivem či skandování mytického hesla rudoarmějců druhé světové války – „Za Stalina“, „Urááá, za Stalina“.

Logistiku průjezdu kolony „vlčích bikerů“ organizuje v každé zemi do posledního detailu, včetně včasné rezervace parkovacích míst, ambasáda Ruské federace.

Je s podivem, že provokace tohoto druhu u nás nejsou předem znemožněny a případné porušení stíháno podle trestního paragrafu o „podpoře a propagaci hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka“.

Pokud nepřestaly platit politologické definice fašismu, jsou totiž Noční vlci jeho nejčistším zobrazením. Ve všech jejich materiálech, proklamacích, na sociálních sítích i v jejich akcích nenajdete nic jiného než „rovnostářský kolektivismus, autoritativní a vůdcovský princip, vypjatý nacionalismus, militarismus, kult modernity, mládí a síly i silnou ekonomickou roli státu“, jak fašismus charakterizuje například Wikipedie. V nacistické mytologii třetí říše byl navíc vlk vůbec nejpoužívanějším symbolem moci.

S vyděračem „Chirurgem“ v čele

Hodně zajímavý je v tomto ohledu nedávno objevený fotoportrét Alexandra Zaldostanova, vůdce Nočních vlků, pořízený v Západním Berlíně koncem osmdesátých let minulého století. Vyfintěný biker s nafoukanou hřívou vlasů se dvěma odbarvenými bílými pruhy nad spánky, šesti masívními prsteny a sedmi koženými náramky má na levé klopě říšskou orlici, známou jako neonacistický symbol „čtvrté říše“. A hned nad ní neonacistickou úpravu znaku 4. SS Polizei Panzer Grenadier Division z druhé světové války.

Alexandr Zaldostanov v 80. letech minulého století.

Zaldostanov se narodil v roce 1963 gruzínskému otci a ruské matce. Nedostudovaný medik pracoval v Moskvě jako zdravotník na zubní chirurgii, ale se vznikem rozsáhlého černého trhu v období „perestrojky“ zorganizoval velký vyděračský gang, nabízející obchodníkům a trhovcům „ochranu“. „Byli jsme jak Robin Hood. Chránili jsme je jako naše přátele, ale pak se z toho stal byznys. Všichni chtěli jen Noční vlky, protože jsme byli nejlepší,“ připomněl sám Zaldostanov v rozhovoru pro časopis Rolling Stone.

Nic z tohoto „úspěchu“ by nebylo možné bez spolupráce s policií, která každý den 

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Názor

V tomto okamžiku nejčtenější