Deník N

Brexit jako hudba. Skladatel Matthew Herbert vtáhl do své myšlenky vytvořit Brexit Big Band tisíce lidí.

Koláž vytvořená pro netypický hudební projekt. Foto: Accidental Records.
Koláž vytvořená pro netypický hudební projekt. Foto: Accidental Records.
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Odchod Británie z EU lze uchopit také jako netradiční hudební projekt. Vydané album odpovídá na otázky, co znamená být Britem.

Snaha říci něco k brexitu skrze umění naráží na několik úskalí. Jednak jsme zatím totálně bez odstupu: v takové chvíli je zaujímání postojů často pošetilé. A potom, umělci mluví často o tomtéž, o čem běžné komentáře: o frustraci britských voličů, o populismu jako nástroji politiky, o kluzkosti referenda v době expertní manipulace, o vztahu Británie a Evropy. Poslednímu tématu se snad blíží hudební projekt, který vznikal tři roky a vyústil ve velkou premiéru v den původně plánovaného brexitu, 29. března.

Pop se stopou reportáže

Producent Matthew Herbert se většině výše uvedených problémů vyhnul, protože stavěl hudbu pro Brexit Big Band jinak. Jako alternativní pop protkaný konkrétními zvuky, jako reportážní ohledávání otázky: Co znamená být dnes Britem?

Herbert zůstává svou metodou u hudby stavěné na zvucích, které přímo souvisejí s brexitem – jako fetiš ukořistěný na místě činu. Na albu The State Between Us (Stát mezi námi) zní tradiční pokrm „fish and chips“ i odposlechy z letního sídla premiérky Theresy Mayové, demolovaná britská továrna i plavec v kanálu La Manche.

Seznam zaznamenaných, nebo dokonce vyvolaných situací, je zásadní součástí celého konceptu. Září z něj umanutost a uskutečněná myšlenka spolupráce: vždyť producent, skladatel a kapelník Matthew Herbert do celé věci vtáhl přes tisíc dalších lidí!

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější