Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Financial Times: Měli bychom SUV uregulovat a udanit k smrti

Odstranění těchto civilních tanků by nebylo tak úplně nástupem zeleného autoritářství. Foto: Adobe Stock
Odstranění těchto civilních tanků by nebylo tak úplně nástupem zeleného autoritářství. Foto: Adobe Stock

Některé evropské země již velké automobily zdaňují, ale v době klimatické krize potřebujeme radikálnější kroky, píše Simon Kuper v komentáři Financial Times.

Když jsem před patnácti lety cestoval po osmiproudé dálnici v Alabamě mezi samými SUV a nákladními auty, napadlo mě: změnu klimatu nezastavíme. Tenkrát aspoň šlo převážně o americký problém. Nyní se obrovská auta stala celosvětovým fenoménem. Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) představovala SUV v předloňském roce rekordních 46 procent z celosvětových prodejů automobilů. Pokud to myslíme vážně s udržením obyvatelnosti planety, musíme obrovská auta uregulovat a udanit k smrti.

Nedělejme z tohoto problému něco tak nudného, jako je kulturní válka. Kdybyste mě nejradši automaticky počastovali tirádou o metropolitních elitách, které utlačují obyčejné lidi, vzpomeňte si, že obrovskými auty jezdí hlavně bohatí. Například ve Velké Británii stojí průměrné SUV více než roční průměrný plat před zdaněním, což je u plného úvazku asi 33 000 liber, a to nepočítáme benzin. Obecně nejvíce emisí CO₂ vypouštějí bohatí. Zbavit se obrovských aut znamená v první řadě

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Klimatická krize

Názor

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější