Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Benzin z vody a vzduchu jako záchrana spalovacích motorů? U nové technologie zůstávají velká bílá místa

Grafika: Ilustrace redakce, Adobe Stock.
Grafika: Ilustrace redakce, Adobe Stock.

Po roce 2035 by se v Evropské unii měla prodávat jen auta, která neznečišťují ovzduší. Německo spolu s Českem a dalšími státy ale na poslední chvíli vyvolalo jednání o výjimce, která má umožnit prodej nových vozů na benzin a diesel i po tomto datu. Navržené využití takzvaných e-paliv ale ještě není dotažené a má několik podstatných háčků.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

O co jde?

Evropská unie se v rámci zeleného balíčku Fit for 55 snaží postupně snižovat emise oxidu uhličitého (CO2), který do vzduchu vypouští vozy se spalovacími motory. Nyní platí, že jedno auto smí vypustit v průměru 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Při překročení limitu platí vysoké pokuty automobilka, jejíž celková produkce se pod tuto hranici nevejde.

Mezi lety 2025 až 2029 se má zmíněná hranice proti současnému stavu snížit o 15 procent. Od roku 2030 musí emise klesnout o 55 procent a po roce 2035 by už nově prodávané vozy neměly vypouštět žádné zplodiny. To fakticky znamená zákaz prodeje nových aut jezdících na benzin a naftu. Vytlačit by je podle očekávání měly elektromobily či auta na vodík.

Regulace se týká výhradně nových vozů. Starší automobily se spalovacími vozy smí jezdit i po roce 2035. Navíc se počítá s řadou výjimek. Zelenou nadále budou mít například výrobci luxusních sportovních vozů s klasickým pohonem, které se vyrábí v malých sériích. U automobilek s roční produkcí mezi tisícem a deseti tisíci vozy má zákaz platit až po roce 2036, tedy rok po zbytku trhu. Producenti s menší výrobou pak vozidla se spalovacími motory budou moci prodávat i nadále.

Nejvíce ale bylo v posledních týdnech slyšet o výjimce na takzvaná e-paliva. I po roce 2035 bude možné prodávat nová auta se spalovacími motory, pokud je budou pohánět uměle vyrobený benzin či nafta. Evropská komise v rámci předložené regulace přislíbila, že návrh využití syntetických paliv dále rozpracuje.

Vedle toho platí, že v roce 2026 by Evropská komise měla vyhodnotit, zda jsou stanovené cíle splnitelné.

Co se nově dojednalo?

Na těchto pravidlech se Komise, členské státy a europoslanci dohodli už loni na podzim během českého předsednictví. Zbývaly už jen formality, aby nová regulace začala platit. V půlce února nařízení potvrdil Evropský parlament a následovat už měl jen podpis členských států.

Proti tomu se ale nečekaně postavili Němci, kteří předtím pro dohodu zvedli ruku. Hlavním propagátorem technologie e-paliv jsou v Německu vládní svobodní demokraté (FDP), kteří se rozhodli téma na unijní úrovni zvednout navzdory sporu, který to vyvolalo v tamní koalici. Svou roli sehrála i lobby ze strany automobilek, jako jsou Porsche či Ferrari.

Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) chtěl na poslední chvíli prosadit vymahatelnější výjimku pro syntetická paliva. Zmíněný příslib ze strany Komise byl v návrhu nařízení umístěn v předmluvě, která ale podle Němců není právně závazná. Spolková republika, k níž se přidaly také Itálie, Rakousko nebo Česko, proto po unijní exekutivě požadovala

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Klimatická krize

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější