Retušovali jste fotku? Tak ji označte. Norsko má zákon, který má podpořit realistické vnímání těla

Označit na sociálních sítích fotografie a videa, které jsou komerční reklamou a vznikly ve spolupráci s nějakou firmou, je už běžné. Platí to především u influencerů, kteří se takovou spoluprací často živí. Norsko se ale rozhodlo, že půjde ještě o krok dál. Od léta je nutné všechny fotky a videa, které prošly jakoukoliv úpravou, ať už se jedná o filtr nabízený sociálními sítěmi, nebo o vylepšení třeba ve Photoshopu, označit speciální viditelnou značkou. Od opatření si zákonodárci slibují snížení tlaku společnosti na to, jak má lidské tělo vypadat.
Vyhublé modelky skrývající anorexii byly klišé spíše v devadesátých letech, a ačkoliv mnoho značek dnes podporuje i modelky se silnějšími těly, sociální sítě a to, jak se díváme na lidi kolem sebe, podle odborníků naše životy ovlivňují. Norské zákonodárce to dovedlo až k vydání zákona, který má podle nich pomoci ukázat, že propagační fotografie často nezobrazují realistickou podobu lidské krásy.
Zákonu o retuši ale podléhají mnohá odvětví od kosmetiky přes módu až po potravinářství. „Hlavním účelem tohoto zákona je ochránit spotřebitele před tlakem, kterému jsou vystavováni ve společnosti. V reklamách vidíme mnoho fotografií, které jsou upravené, ale část společnosti si to neuvědomuje,“ vysvětluje Deníku N důvod pro přijetí zákona Marit Evensen, zástupkyně ředitele Norského úřadu pro ochranu spotřebitele.
„Obecně je myšlenka za tímto novým zákonem dobrá, ale nedovedu si představit,