Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Tajuplná čínská společnost Shein míří na burzu. Visí nad ní stín rychlé módy i nucené práce Ujgurů

Dočasný kamenný obchod společnosti Shein, který se minulý týden otevřel v německé metropoli. Foto: Profimedia
Dočasný kamenný obchod společnosti Shein, který se minulý týden otevřel v německé metropoli. Foto: Profimedia

Nechá si říkat Chris Sü. Patří mezi nejbohatší Číňany, a přesto o něm nikdo skoro nic neví. Odmítá dávat rozhovory a raději se omezuje na strohá tisková prohlášení. Přesto tajemný Číňan přitahuje stále více pozornosti. Byl to právě on, kdo založil oděvní společnost Shein. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Tak to je vám nejspíše přes třicet.

Kalhoty, tílka nebo šaty značky Shein kupují zejména mladí lidé z generace Z, na kterou firma cílí především na sociální síti TikTok. Oděvy často stojí několik desítek nebo stovek korun, jsou tak mnohem levnější než u konkurence.

Miliardáře Sü čínská média popisují jako průměrného studenta z chudých poměrů. Shein založil v roce 2008. Z malé firmy nejdříve specializované na prodej svatebních šatů vybudoval vůbec největší internetový obchod s oblečením na světě, který má stránky i v češtině a ceny udává také v korunách.

Nyní Sü už několik měsíců připravuje vstup Sheinu na burzu (IPO). Ten by měl proběhnout ve velkém stylu jako jeden z největších IPO čínských firem na burze v USA, na Shein přitom dopadá stále větší kritika. Přibývají zprávy o tom, jak firma využívá otrocké práce Ujgurů, kopíruje modely západních značek nebo přispívá k ničení životního prostředí.

Pochlubte se na Instagramu

Internetový gigant Shein má za sebou několik let rychlé expanze. Jeho zakladateli Süovi se podařilo zkombinovat takzvanou rychlou módu s nástupem prodeje na internetu.

Shein mezi dalšími oděvními podniky vyniká hlavně tím, že dokáže velmi rychle rozpoznat nové módní trendy, které pak na trhy dodá během

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Čína

Móda

Trhy

Ekonomika, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější