Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Startuje poslední řada seriálu Boj o moc: luxusní soap opera i černá groteska s velkými gesty a velkými city

Brian Cox jako Logan Roy v seriálu Boj o moc. Foto: HBO Max
Brian Cox jako Logan Roy v seriálu Boj o moc. Foto: HBO Max

Tento týden na HBO Max startuje poslední řada oceňovaného seriálu Boj o moc. Potomci mediálního magnáta Logana Roye v něm válčí o nástupnictví v jeho mediálním a obchodním impériu, které zároveň musí bojovat o přežití v měnícím se byznysu. Autorům se podařilo vykreslit zábavné a zajímavé postavy, jako pokus o výpověď o současnosti je ale seriál trochu placatý a po srsti.

Máloco publikum sleduje raději než scény ze života těch nejprivilegovanějších lidí, v nichž se naplno ukáže, jak amorální, narušení a posedlí jsou. Jak jsou navzdory vší té moci a bohatství nešťastní a často také směšní. Vypadají velcí a žijí si vysoko, pohled zblízka ale ukazuje jejich malost a nízkost.

A ještě lepší je, když se to všechno ukáže na osudech jedné rodiny. Pokrevní pouta a dávná traumata se tak dostávají do sporu s chtivostí a chladnou vypočítavostí. Zrady uvnitř rodiny jsou zákeřnější a krutá slova víc zraňující, morální selhání neodpustitelnější. Strašní lidé proti sobě a zároveň neodvolatelně spolu, člověk člověku vlkem a zároveň k němu připoutaný příslušností ke stejné smečce.

Všechny tyto rozkoše divákům v hojné míře poskytuje americký seriál Boj o moc (značně generický překlad původního názvu Succession), jehož finální čtvrtou sezonu začíná HBO Max uvádět tento týden. Popisuje příběh rodiny mediálního magnáta Logana Roye (Brian Cox). A činí tak se značnou dávkou sarkasmu a břitkého vtipu.

Černočerná soap opera

Seriál ukazuje grandiózní figury ve velkolepě působícím světě. Obojí zároveň shazuje, svoje hrdiny demaskuje a přitom zdůrazňuje jejich možná zvrácenou přitažlivost. Je možné jim tak trochu fandit, trochu se hrozit nad jejich cynismem, trochu jim přát všechny ty katastrofy, jež na sebe přivolávají.

Je to docela zábavný seriál s (místy dost zvrhle) atraktivními postavami, dobře napsanými i zahranými. Kritika ho přijímá nadšeně, autoři dostali nemálo cen. V něčem je ale reputace této temné rodinné komedie trochu přepjatá – nějakou pronikavou výpověď o dnešku bych v ní nehledal. Ostatně ve chvílích, kdy se tváří, že ji formuluje, je seriál nejslabší.

Je v něm možné vidět nesporný vrchol čím dál populárnějšího žánru, který by se dal popsat jako „bezpečná satira“. A také něco jako luxusně provedený Dallas, soap operu, v níž je

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Seriály

Televize

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější