Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Výjimku pro spalovací motory prosadit musíme. Nikdo neví, co bude za dvanáct let, říká ministr Kupka

Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Vláda Petra Fialy začala na půdě Evropské unie znovu otevírat téma syntetických paliv. Ty by mohly být cestou pro zachování prodeje nových aut se spalovacími motory i po roce 2035, ačkoliv je vývoj takzvaných e-fuels stále na začátku. Kromě toho se Česko postavilo i do popředí boje za zmírnění emisní normy Euro 7. „Každé nerealistické opatření s sebou nese velká rizika včetně závažného ohrožení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Co se v rozhovoru dočtete:

  • Proč Česko bojuje za další záruku, na jejímž základě budou moci i po roce 2035 jezdit nová spalovací auta?
  • Z jakého důvodu je problematická norma Euro 7 a co ve vztahu k ní česká strana požaduje?
  • Jak reálně vidí Česko možnost zavedení syntetických paliv?

Jakým jezdíte autem, máte elektromobil?

Mám hybrid škodovku a jsem s tím spokojený. V práci samozřejmě využívám i benzinové auto.

Dokážete si v současné situaci představit život s elektromobilem?

Dokážu, zejména pro kratší vzdálenosti. Pro ty delší je to o něco složitější. Tím spíše se ale snažím urychlit přípravu opravdu masivní dobíjecí infrastruktury. Vnímám to jako klíčovou odpovědnost státu z hlediska rozvoje elektromobility a tímto směrem také míří politika vlády. V současné době máme nachystáno pro další rozvoj dobíjecí infrastruktury pět miliard korun, v rámci programu OPD (Operační program Doprava pro čerpání z fondů EU, pozn. red.) tři miliardy a miliardu na vodíkovou infrastrukturu.

Evropská komise na podzim představila návrh normy Euro 7. Řada států včetně Česka žádá jeho změnu. Vy jste kvůli němu už jednal i s dalšími členskými státy. Co je vaším cílem?

Návrh Euro 7 je v současnosti ne

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Evropská unie

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější