Výjimku pro spalovací motory prosadit musíme. Nikdo neví, co bude za dvanáct let, říká ministr Kupka

Vláda Petra Fialy začala na půdě Evropské unie znovu otevírat téma syntetických paliv. Ty by mohly být cestou pro zachování prodeje nových aut se spalovacími motory i po roce 2035, ačkoliv je vývoj takzvaných e-fuels stále na začátku. Kromě toho se Česko postavilo i do popředí boje za zmírnění emisní normy Euro 7. „Každé nerealistické opatření s sebou nese velká rizika včetně závažného ohrožení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Co se v rozhovoru dočtete:
- Proč Česko bojuje za další záruku, na jejímž základě budou moci i po roce 2035 jezdit nová spalovací auta?
- Z jakého důvodu je problematická norma Euro 7 a co ve vztahu k ní česká strana požaduje?
- Jak reálně vidí Česko možnost zavedení syntetických paliv?
Jakým jezdíte autem, máte elektromobil?
Mám hybrid škodovku a jsem s tím spokojený. V práci samozřejmě využívám i benzinové auto.
Dokážete si v současné situaci představit život s elektromobilem?
Dokážu, zejména pro kratší vzdálenosti. Pro ty delší je to o něco složitější. Tím spíše se ale snažím urychlit přípravu opravdu masivní dobíjecí infrastruktury. Vnímám to jako klíčovou odpovědnost státu z hlediska rozvoje elektromobility a tímto směrem také míří politika vlády. V současné době máme nachystáno pro další rozvoj dobíjecí infrastruktury pět miliard korun, v rámci programu OPD (Operační program Doprava pro čerpání z fondů EU, pozn. red.) tři miliardy a miliardu na vodíkovou infrastrukturu.
Evropská komise na podzim představila návrh normy Euro 7. Řada států včetně Česka žádá jeho změnu. Vy jste kvůli němu už jednal i s dalšími členskými státy. Co je vaším cílem?
Návrh Euro 7 je v současnosti ne