Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Měl jsem nějaký trable, ale už je to lepší. Kintera a Měšťánek mlátí sekerami v Doxu

Komentovaná prohlídla výstavy s Krištofem Kinterou v pražském Doxu. Foto: Tomáš Hejzlar
Komentovaná prohlídla výstavy s Krištofem Kinterou v pražském Doxu. Foto: Tomáš Hejzlar

Centrum současného umění Dox dává ve dvou nových výstavách, otevřených na přelomu února a března, prostor sólové tvorbě. Vrchní tři patra zaplnila nejnovější site-specific instalace Krištofa Kintery How can I help you? Retrospektiva Bez sentimentu pak představuje méně známého malíře Tomáše Měšťánka, autora barevných, expresivních maleb, který zemřel před dvěma lety na covid.

Koncem února otevřená retrospektivní výstava Tomáše Měšťánka zatahuje návštěvníka do víru expresionistických tahů a sytých barev.

Tvorba „dobrovolného outsidera uměleckého prostředí“, který celý život tvořil ve svém ateliéru v Uherském Hradišti, je plná zadumaných portrétů lidí z okraje společnosti, Don Quijotů i Krysařů, alkoholiků, bezdomovců i zadumaných Tomášů Měšťánků.

Hned u vchodu je postaven do kontrastu velkoformátový autoportrét, který vznikl asi rok před autorovou smrtí, a zcela rané práce. Přestože vznikly ještě předtím, než Měšťánek nastoupil na pražskou Akademii, ukazují vyzrálé zacházení s liniemi i výtvarnými styly.

Rozpětí padesáti let mezi díly zároveň nastiňuje ambice bohémských portrétů, jež se postupně přerodily v rozmáchlý otisk života odloučeného tvůrce, který kritickým okem sleduje nejen své okolí, ale s dávkou ironie i sám sebe.

Od portrétů ze sedmdesátých a osmdesátých let, jejichž několik zástupců je vystaveno v následujících místnostech, se Měšťánek postupně přesunul k 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější