Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pěšky po kolejích z Dejvic do Bubnů. Po stopách mizející Buštěhradské dráhy

Rychlodráha z centra Prahy na letiště se plánuje třicet let. Kdy bude hotovo? Celých třicet let platí, že do deseti let. Nyní prý už do roku 2029. Tak uvidíme. Na letiště mohlo jezdit metro, ale uhnulo do Motola. Mohla tam jezdit tramvaj, ale uhnula na Dědinu. Tak se jezdí autobusy. Připravuje se trolejbusová trať z Veleslavína. Zatím nikdo nepřišel s nápadem na prokopání průplavu, ani o lanovce se neuvažovalo. Nápad protáhnout dvojkolejnou rychlodráhu hustou zástavbou v křivolaké stopě Buštěhradské dráhy tedy stále žije. Opravil se Negrelliho viadukt a začala stavba dvou elektrifikovaných kolejí z nádraží Bubny k Výstavišti. Je to asi 1300 metrů. Vlaky z Kladna tak končí v Dejvicích – zatím na dva roky. Co bude dál, se uvidí. Pokud se bude stavět tunel ze Stromovky až do Veleslavína, bude to dražší než uvažovaných 40 miliard korun.

Nejstarší pražské nádraží, koleje sem vedou už od roku 1830. Koněspřežka vozila k pražské Písecké bráně bohatství z křivoklátských lesů. Do Bubnů zbývá 3,7 kilometru.

Současná budova je z roku 1873, to už byla trať přestavěna na parostrojní provoz a prodloužena na dnešní Masarykovo nádraží.

Na dva roky konečná. Dál do centra Prahy po kolejích metrem, tramvají nebo pěšky.

Světla nesvítí, výstraha je zbytečná. Jestli vše půjde podle plánu, trať tu povede pod zemí. Je požádáno o územní rozhodnutí a stavět by se mělo v roce 2025.

Srovnám krok na šedesát centimetrů a cupitám ke Stromovce.

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Pohledem Ludvíka Hradilka

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější