Evropskou výstavou roku je Jan Vermeer v Rijksmuseu. I když jí něco podstatného chybí

Perfektní instalace, ohromující nasvícení a rozvrstvená skladba, jež nabízí i méně efektní raná díla, si nárokuje na výstavě barokního holandského malíře Jana Vermeera v tomto předjaří pozornost návštěvníků z celé Evropy.
Humbuk kolem výstavy v nizozemském Rijksmuseu ale bohužel nezahrnuje také zařazení umělce do historického a stylového kontextu. V současnosti, kdy potřebuje každá z těch několika vybraných galerií upoutat pozornost, v zajetí marketingu a jednoho trháku, se bohužel zapomíná, a to zcela vědomě, na náročnější výklad.
Co vítězí u návštěvnosti výstavy Jana Vermeera v Amsterdamu: intelektuální snobismus, filmová popkultura, nebo kurátorský marketing?
Kdo dřív přijde…
Vy jste ještě nebyli v Amsterdamu? Jak to? Pokud chcete být „in“, musíte to vidět! Řeč je samozřejmě o výstavě Jana Vermeera, na kterou se jenom dostat vyžaduje v těchto dnech téměř nadlidské úsilí. Letos v únoru, deset dní po otevření, byla výstava beznadějně vyprodaná.
Muzeum sice elasticky posunulo délku otevíracích hodin (čtvrtek a pátek až do 23 hodin), přesto je návštěva Vermeerovy výstavy, na kterou se tvoří na ulici nekonečné fronty, téměř nemožná.
Internetový nákup vstupenek počátkem minulého týdne dokonce