Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak se Hollywood zaprodal Číně a nakonec z toho ani moc neměl

Hollywood naučil Čínu točit vlastenecké „akčňáky“ (Snímek z filmu Vlčí válečník 2). Foto: Chao Feng Pictures
Hollywood naučil Čínu točit vlastenecké „akčňáky“ (Snímek z filmu Vlčí válečník 2). Foto: Chao Feng Pictures

Americká filmová studia expandovala na čínský trh s úmyslem zbohatnout a stát se učiteli vznikajícího čínského filmového průmyslu. Místo toho se ale dostala do závislosti na Číně a podrobují se dohledu tamního režimu, píše v knize Červený koberec americký publicista Eric Schwartzel.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Ve třetím filmu série Mission Impossible prchá Tom Cruise Šanghají. V ulicích starého města se na šňůrách suší prádlo. A v tom je problém. Je ho totiž trochu moc, visí i v oknech činžovních domů, mezi oblečením čínských občanů byly kamerou zachyceny třeba i jejich spodky!

Úřad, který povoluje uvádění cizích filmů v čínských kinech, proto vyjádřil nespokojenost. Někdo by z těch obrazů přece mohl nabýt dojmu, že Čína je jaksi zaostalá, že není jen prudce se rozvíjející zemí plnou smělých novostaveb, moderní techniky a efektivně a nezištně fungujících institucí. Aby film mohl být v Číně uveden, produkce část prádelních šňůr z filmu vymazala.

Příhoda, která výstižně ilustruje vztah Číny a Hollywoodu v posledních letech. Jedna strana diktuje a druhá poslušně koná ve víře, že jí nic jiného nezbývá. Potenciálně velký problém se stává z naprosto okrajových věcí.

Protože čínské úřady jsou velice bdělé. A také proto, že v hollywoodských filmech už nezbývá z jejich hlediska sporného víc než takovéto marginálie. Jakékoli vážnější „prohřešky“ jsou ošetřeny dřív, než na hotovém filmu ulpí pohled čínského cenzora.

A není výjimkou, že se s čínskou stranou konzultují ještě nenatočené scénáře filmů, které jsou pro americká studia z komerčních důvodů

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Čína

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější