Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Konec šancí na gigafactory v Česku? Kvůli Američanům o tu možnost nepřijdeme, uklidňuje Síkela

Letiště v Líních na Plzeňsku. Na pozemcích by mohla stát továrna na baterie do elektromobilů koncernu Volkswagen. Foto: ČTK
Letiště v Líních na Plzeňsku. Na pozemcích by mohla stát továrna na baterie do elektromobilů koncernu Volkswagen. Foto: ČTK

Německý koncern Volkswagen zvažuje, že chystaný projekt výroby baterií do elektromobilů umístí do USA. Dosud se přitom hovořilo především o umístění v jedné ze zemí Visegrádské čtyřky, ve hře je i Česko. Vysvětlujeme, proč Česko o investici nemusí přijít.

Volkswagen odložil rozhodnutí o umístění takzvané gigafactory ve střední Evropě. Vybudování podobného závodu upřednostňuje v Severní Americe. Očekává tam totiž získání investiční pobídky ve výši až deseti miliard eur (236 miliard korun), napsal s odvoláním na své zdroje britský list Financial Times.

Peníze poskytnuté formou dotací a půjček by mohla největší evropská automobilka získat z programu na snížení inflace (Inflation Reduction Act, IRA). Z tohoto balíku celkem 369 miliard dolarů (8,2 bilionu korun) Američané nově podporují zelené investice, které v případě evropských firem podmiňují přesunem výroby do USA. Evropští politici proto program ostře kritizují. Evropská komise na příští týden chystá představení plánu, jímž hodlá na americkou IRA odpovědět.

Volkswagen nyní čeká, jak se jednání o evropských zelených „protidotacích“ vyvinou. O svém úmyslu umístit bateriový závod do USA podle Financial Times minulý týden Komisi informoval.

„Plány v Severní Americe pokročily rychleji, než se očekávalo, a předběhly rozhodování v Evropě,“ řekl listu zdroj „s přímou znalostí rozhodování ve společnosti VW“.

Komise zvažuje, že v reakci na americký program rozvolní přísná pravidla státní podpory a vytvoří nový dotační program na celounijní úrovni. Podle zástupců evropského průmyslu je však první návrh, který byl představen minulý týden, nedostatečný.

Jeden z vedoucích pracovníků nejmenovaného evropského výrobce baterií, který byl přítomen na jednání minulý týden v Bruselu, pro Financial Times uvedl: „Vypadá to dost špatně. Chyběla konkrétní opatření.“

Získání gigafactory je pro Česko zásadní

Doposud se mluvilo o výstavbě továrny Volkswagenu ve střední Evropě. O klíčový investiční projekt s Českem soupeří Polsko, Maďarsko a Slovensko. Ve všech těchto státech přípravu investice provázejí problémy. V Maďarsku se musí vláda vypořádávat s nevolí místních obyvatel, pochybnosti o úspěchu mají i východní sousedé. „Největší rival Slovenska, Česká republika, v posledních měsících láká na novou továrnu německého Volkswagenu na baterie do elektromobilů za čtyři miliardy eur a pro pět tisíc zaměstnanců mnohem razantněji,“ popsal začátkem roku slovenský Denník N.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) věří, že „Česko je blízko k získání gigafactory“, jak řekl v lednu po jednání s německými protějšky pro deník E15.

Podle jeho aktuálního prohlášení není rozhodnuto, že by projekt místo střední Evropy připadl Spojeným státům. „O plánu Volkswagenu na projekt továrny na výrobu autobaterií v USA jsme

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Doprava

Průmysl

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější