Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak stát rozdělil miliony pro média? Podklady neexistují, přiznal Úřad vlády

Bývalý zmocněnec vlády pro oblast médií a dezinformací Michal Klíma na debatě Deníku N. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Bývalý zmocněnec vlády pro oblast médií a dezinformací Michal Klíma na debatě Deníku N. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Jen několik týdnů před koncem ve funkci zmocněnec vlády pro oblast médií a dezinformací Michal Klíma rozdělil miliony pro česká média. Deník N se snažil zjistit, na základě jakého klíče peníze přidělil. Úřad vlády ale po několika týdnech přiznal, že k tomu žádná podrobná dokumentace neexistuje.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Smlouvu na nákup mediálního prostoru uzavřel Úřad vlády v poslední lednový den. Mediální agentuře Lion Communications za to zaplatil přes 7,5 milionu korun bez DPH. Tato společnost následně reklamní spoty a tištěnou inzerci zadávala do jednotlivých českých médií.

Klíč pro rozdělení peněz vláda v zadávací dokumentaci nijak neobjasnila. Poskytla pouze finální seznam tištěných, internetových a dalších audiovizuálních médií, kterým stát za reklamní prostor v některých případech pošle až stovky tisíc korun.

„Naše agentura nerozhodovala o výběru médií,“ řekl Deníku N Petr Lágner, obchodní ředitel Lion Communications. „Účastnili jsme se výběrového řízení, jehož předmětem bylo nacenění a následný nákup mediálního prostoru. Mediaplán byl definován zadavatelem,“ dodal Lágner v odpovědi na dotaz, zda se jeho společnost nějak podílela na výběru jednotlivých periodik, kterým stát pošle peníze formou nákupu inzerce.

Samotný úřad vlády přitom ve smlouvě nijak blíže nespecifikoval, jak média vybral. Pouze napsal, že dodavatelé se zavazují reklamu umístit „do segmentů médií (mediatypů a subtypů uvedených v mediálním plánu) tak, že budou splněny veškeré parametry příslušných nákupních jednotek zásahu dle jednotlivých mediatypů“.

V mediálním plánu se sice seznam médií nachází, ale bez jakéhokoliv vysvětlení jejich výběru. Jak zjistil Deník N, příčina je jednoduchá:

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Média

Vláda Petra Fialy

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější