Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Rusko na první pohled stále funguje. Jak se mu podařilo obejít ty nejpřísnější sankce?

Ruský výrobce automobilů AvtoVaz od března zvyšuje ceny aut Lada o 15 procent. Foto: Adobe Stock
Ruský výrobce automobilů AvtoVaz od března zvyšuje ceny aut Lada o 15 procent. Foto: Adobe Stock

Sankce po útoku Rusů na Ukrajinu přišly rychle. Západní svět jim zamezil přístup k technologiím a zmrazil devizové rezervy, ze kterých tak Rusko není schopné splácet zahraniční dluh. Evropa se postupně zbavuje i závislosti na ruském plynu a ropě. Rusko ale nadále funguje, Rusové nehladoví a řada z nich žije bezstarostný život. Co se bude dál dít s ruskou ekonomikou a co by se muselo stát, aby Rusko ukončilo válku z hospodářských důvodů?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Dopady západních sankcí jsou zatím nejvíce vidět v technologicky náročných odvětvích. Dobrým příkladem je ruský letecký průmysl, ve kterém se restrikce těžko obcházejí. Sofistikované a velmi drahé náhradní díly pro letadla vzbudí pozornost i u celníků v Gruzii nebo Kazachstánu, kudy jinak řada zboží do Ruska proudí.

Na své výrobní kapacity se Moskva příliš spolehnout nemůže. Zatímco vrtulníky nebo bojová letadla vlastní provenience je Rusko schopné v omezeném počtu na bojiště dodávat, v dopravním letectví ale zaspalo dobu.

Již loni začala letecká společnost Aeroflot rozebírat svá letadla, aby z nich získala náhradní díly. Řadu z nich je sice Rusko schopné vyrobit samo, ale například součástek do západních motorů jsou Rusové schopni si opatřit pouze asi pětinu.

Nedokážou si například zajistit základní spotřební materiál, jako jsou palivové filtry. Ty ruský výrobce motorů NPO Saturn doporučil propláchnout v brzdové kapalině, čímž se údajně prodlouží jejich životnost. Firma totiž alternativní filtr vyvíjí už od srpna a stále ho ještě nezačala dodávat.

Příběh leteckého průmyslu do jisté míry kopíruje to, co se děje s celým Ruskem. Země na první pohled stále funguje, na řadu občanů válka zatím významně nedopadla. Důvodem je silná státní politika a schopnost samozásobitelství.

Zároveň se jako v leteckém průmyslu i v celém Rusku začínají projevovat problémy, které země dlouhodobě přehlížela. V uplynulém roce se daly obcházet, manévrovací prostor ruského ministerstva financí se ale stále zmenšuje.

Jak se změnil život běžných Rusů

Život se změnil především ve městech, řekl Deníku N ruský novinář Boris Grozovski. Z Ruska postupně mizí

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Ruská válka na Ukrajině

Rusko

Sankce proti Rusku

Ekonomika, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější