Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Je to soutěž na zbourání památky.“ Odborníci se přou o železniční most na Výtoni. Má se zachránit?

Železniční most v Praze. Foto: Wikimedia Commons
Železniční most v Praze. Foto: Wikimedia Commons

Iniciativa Nebourat.cz uspořádala v pražské Winternitzově vile diskusi o železničním mostu pod Vyšehradem. Správa železnic chce na jeho místě umístit nový. Zástupci iniciativy upozorňují na to, že z dvanácti návrhů v architektonické soutěži vzešly tři finální, z nichž ani jeden nepočítá se zachováním mostu. Švýcarský expert na historické mosty, kterého si iniciativa pozvala, míní, že most lze zachránit.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Úterní diskuse ve Winternitzově vile, jíž se účastnil i ministr dopravy Martin Kupka, se konala tři dny poté, co osm desítek architektů podepsalo otevřený dopis, v němž most brání. V dokumentu zdůrazňují, že most je kulturní památkou UNESCO.

„Most vnímáme jako odkaz předků, jako naši společnou kolektivní paměť. Tu chceme zachovat pro další generace. Společnost bez paměti či s jejími mezerami je chudá a bez identity,“ píšou architekti.

Mezi signatáři je i řada známých jmen: architekti Ladislav Lábus, Emil Přikryl a Martin Rajniš, uznávaný historik architektury Rostislav Švácha či propagátor architektury Adam Gebrian, dále děkan liberecké fakulty architektury Osamu Okamura a rektorka architektonické školy Archip Regina Loukotová. Otevřený dopis podepsala i řada mezinárodně respektovaných architektů, jako jsou Ivan Reimann, Mirko Baum či Miroslav Šik.

„Jako architekti jsme přesvědčení, že most zachovat lze. Naše doba má k dispozici technické a technologické zázemí, specialisty, znalosti i peníze. To, co postrádáme, je nedostatek vůle a širšího pohledu na věc,“ stojí také v dopise.

Správa železnic nechala po mimořádné prohlídce loni v prosinci omezit provoz na mostě na 60 % dosavadní kapacity. Vlaky po něm smí jezdit maximálně dvacetikilometrovou rychlostí.

„Železniční doprava je na tom mostě omezená a další omezení budou následovat. (Brzy) na ten most bude moct vjet jen

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Architektura

Doprava

Praha

Česko, Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější