Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jsou baterie pro přírodu horší než spalovací motory? Vysvětlujeme nejčastější mýty o elektromobilech

Foto: Tomáš Hrivňák, Denník N
Foto: Tomáš Hrivňák, Denník N

Počet elektromobilů na tuzemských silnicích je zatím zanedbatelný, ale jejich popularita v Evropě rychle stoupá. Každé páté auto, které si Evropané loni koupili, bylo elektrické. Je otázkou času, kdy se tento trend přelije i k nám.

„Nebude to trvat mnoho let a elektromobilita bude jedinou možností v dopravě,“ říká Ján Zuštiak z firmy AgeVolt, která podniká s inteligentními nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Evropská komise zařadila AgeVolt mezi nejinovativnější společnosti v Evropě.

Přechod ze spalovacích aut na elektrická však často znamená dělat věci jinak, než jsme zvyklí. Milovníci „spalováků“ se navíc obávají, že přicházejí o svůj koníček. Elektromobily se jim zdají „nudné“. Vždyť i milovaný Ford Mustang se přechodem na elektrický pohon podle některých motoristických redaktorů změnil z přitažlivého sporťáku na SUV bez emoce. V Norsku jezdí v taxislužbách.

Odpůrci elektromobility její přínosy zpochybňují, přičemž si pomáhají někdy více, jindy méně podloženými argumenty. Jedním z nejčastějších je, že baterie jsou ve skutečnosti pro přírodu ještě škodlivější než spalování. Hned na úvod prozradíme, že tomu tak většinou není. V tomto textu se podíváme i na další populární tvrzení o elektromobilech:

  1. Elektromobily neprodukují méně emisí než spalovací vozy.
  2. Těžba surovin pro baterie ničí přírodu více než těžba ropy.
  3. Baterie se nerecyklují.
  4. Elektromobil má kratší životnost.
  5. Pro obyvatele sídlišť jsou nabíjecí stanice nedostupné.
  6. Nabíjecí stanice v podzemních garážích představují bezpečnostní riziko.
  7. Elektromobily jsou v pořádku na krátké trasy, ale na cestu do Chorvatska jsou nepoužitelné.
  8. Elektromobily budou navždy příliš drahé a pro běžné lidi nedostupné.
Foto: Tomáš Hrivňák

1. Elektromobily neprodukují méně emisí než spalovací vozy

Při výrobě je na tom elektromobil z pohledu vlivu na životní prostředí o něco hůře než auto se spalovacím motorem, vysvětluje Ján Zuštiak z AgeVoltu. „Spalovák umíme vyrobit s menším dopadem na ekologii a energetiku, ale

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Doprava

Klimatická krize

Technologie

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější