Jsou baterie pro přírodu horší než spalovací motory? Vysvětlujeme nejčastější mýty o elektromobilech
Počet elektromobilů na tuzemských silnicích je zatím zanedbatelný, ale jejich popularita v Evropě rychle stoupá. Každé páté auto, které si Evropané loni koupili, bylo elektrické. Je otázkou času, kdy se tento trend přelije i k nám.
„Nebude to trvat mnoho let a elektromobilita bude jedinou možností v dopravě,“ říká Ján Zuštiak z firmy AgeVolt, která podniká s inteligentními nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Evropská komise zařadila AgeVolt mezi nejinovativnější společnosti v Evropě.
Přechod ze spalovacích aut na elektrická však často znamená dělat věci jinak, než jsme zvyklí. Milovníci „spalováků“ se navíc obávají, že přicházejí o svůj koníček. Elektromobily se jim zdají „nudné“. Vždyť i milovaný Ford Mustang se přechodem na elektrický pohon podle některých motoristických redaktorů změnil z přitažlivého sporťáku na SUV bez emoce. V Norsku jezdí v taxislužbách.
Odpůrci elektromobility její přínosy zpochybňují, přičemž si pomáhají někdy více, jindy méně podloženými argumenty. Jedním z nejčastějších je, že baterie jsou ve skutečnosti pro přírodu ještě škodlivější než spalování. Hned na úvod prozradíme, že tomu tak většinou není. V tomto textu se podíváme i na další populární tvrzení o elektromobilech:
- Elektromobily neprodukují méně emisí než spalovací vozy.
- Těžba surovin pro baterie ničí přírodu více než těžba ropy.
- Baterie se nerecyklují.
- Elektromobil má kratší životnost.
- Pro obyvatele sídlišť jsou nabíjecí stanice nedostupné.
- Nabíjecí stanice v podzemních garážích představují bezpečnostní riziko.
- Elektromobily jsou v pořádku na krátké trasy, ale na cestu do Chorvatska jsou nepoužitelné.
- Elektromobily budou navždy příliš drahé a pro běžné lidi nedostupné.
1. Elektromobily neprodukují méně emisí než spalovací vozy
Při výrobě je na tom elektromobil z pohledu vlivu na životní prostředí o něco hůře než auto se spalovacím motorem, vysvětluje Ján Zuštiak z AgeVoltu. „Spalovák umíme vyrobit s menším dopadem na ekologii a energetiku, ale